نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 280
در حديثى از امام صادق عليه السّلام در تفسير آيه شريفه «وَ هُوَ الَّذِي أَنْشَأَكُمْ مِنْ نَفْسٍ واحِدَةٍ
فَمُسْتَقَرٌّ وَ مُسْتَوْدَعٌ»[1] اينچنين مىخوانيم: «فالمستقرّ الإيمان الثابت و المستودع
المعار؛ مستقر به معناى ايمان ثابت است و مستودع ايمان عاريتى است». [2]
در حديث ديگرى از امام ابو الحسن در تفسير همان آيه آمده است: «ما كان من
الإيمان المستقرّ فمستقرّ إلى يوم القيامة و أبدا و ما كان مستودعا سلبه اللّه قبل
الممات؛ ايمانى كه مستقر باشد تا ابد ادامه خواهد يافت و اما ايمان عاريتى، خداوند
آن را قبل از ممات مىگيرد». [3]
گرچه در تفسير آيه فوق نظرات مختلفى داده شده است، از جمله اينكه منظور از
مستقر آنهايى هستند كه از قرارگاه رحم به دنيا گام نهادند و مستودع آنهايى هستند
كه هنوز در رحم مادرانند؛ ولى مانعى ندارد كه يك آيه داراى چند تفسير باشد.
به هرحال اگر انسان داراى نفس مطمئنه شود و ايمان در اعماقش نفوذ كند، ايمان
او مستقر است و با دگرگونىها شرايط و تهديدها و تطميعها متزلزل نمىشود؛ ولى اگر
راسخ نباشد، زوال آن در برابر زر و زور كاملا ممكن است.
عوامل تزلزل ايمان متعدد است؛ عدم آگاهى از دلايل محكم و هواپرستيها و ضعف نفس
و آلودگى به گناهان بزرگ. هريك از اينها امورى هستند كه ممكن است در پايان عمر
ايمان انسان را متزلزل سازند و سرانجام آدمى بىايمان از دنيا برود.
تعبير به (عواري بين القلوب و الصّدور) كنايه از اين است كه ايمان هنوز در قلب و روح آدمى نفوذ
نكرده و به همين دليل استقرار نيافته است. درست مانند انسانى كه به كنار ديوار
خانهاى مىرسد و وارد آن نمىشود. به يقين چنين شخصى استقرارى ندارد.
سپس امام عليه السّلام در ادامه اين سخن مردم را از بيزارى جستن از افراد پيش
از پايان