نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 128
اعمال نيك مبادرت ورزيد تا همنشين همسايگان خدا در سراى او باشيد»؛ (فبادروا بأعمالكم تكونوا مع جيران اللّه في داره).
سپس به شرح حال اوصاف اين همسايگان پرداخته، مىفرمايد: «نزد كسانى كه خداوند
پيامبران خود را رفيق آنها ساخته، فرشتگان خود را به ديدارشان فرستاده و حتى
گوشهايشان را از اين كه صداى خفيف آتش دوزخ را بشنوند رهايى بخشيده و بدنهايشان را
از ملاقات هرگونه رنج و ناراحتى مصون داشته است. اين فضل و رحمت الهى است كه به
هركس بخواهد مىدهد و خداوند صاحب فضل عظيم است»؛ (رافق بهم رسله، و أزارهم ملائكته، و أكرم أسماعهم أن تسمع حسيس [1] نار أبدا، و
صان [2]أجسادهم أن تلقى لغوبا [3] و نصبا [4]: «ذلِكَ فَضْلُ اللَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشاءُ وَ اللَّهُ
ذُو الْفَضْلِ الْعَظِيمِ»[5]).
امام عليه السّلام در اين بيان زيبا و پرمعنا چهار وصف براى همسايگان الهى
بيان مىكند كه دو وصف، جنبه معنوى دارد و دو وصف آن جنبه مادّى؛ مرافقت و دوستى
پيامبران و زيارت فرشتگان نسبت به آنها، دو نوع كرامت معنوى و فضيلت روحانى
بىمانند است، و نشنيدن كمترين صداى آتش دوزخ و مصونيت در برابر هرگونه درد و رنج
و ناراحتى، دو نوع كرامت مادى است كه مايه آرامش جسم و جان آنهاست.
چه افتخارى از اين بالاتر كه انسان در بهترين غرفههاى بهشتى با چنين افرادى
[1]. «حسيس» از ريشه «حس» گرفته شده و
به گفته ارباب لغت به معناى صداى محسوس و يا صداى ضعيف و خفيف است.
[4]. «نصب» به معناى خستگى و رنج است.
بعضى «لغوب» را به مشقت و زحمت روحى و «نصب» را به معناى مشقت جسمانى مىدانند. به
اين ترتيب در بهشت و جوار قرب الهى نه خبرى از خستگى روح است و نه جسم.