نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 132
شرح و تفسير آشكار شدن كينههاى درونى
به بهانه واهى
همان گونه كه در بحث سند خطبه گفته شد، امام عليه السّلام اين خطبه را بعد از
پايان جنگ جمل بيان فرموده و تعبيرات آغاز اين خطبه نشان مىدهد كه امام عليه
السّلام قبل از اين جملهها اشارهاى به فتنههايى كه در پيش است كرده و به مردم
هشدار داده كه فتنه جمل، اوّلين و آخرين فتنه نيست و به دنبال آن چنين مىفرمايد:
«آن كس كه در آن هنگام (در فتنهها)
بتواند خود را وقف بر اطاعت خداوند متعال سازد، بايد چنين كند و اگر مرا اطاعت
كنيد من (در ميان انبوه فتنهها) به خواست خدا شما را به راه بهشت خواهم برد؛ هر
چند راهى است پر مشقت و داراى تلخىهاى فراوان!» (فمن استطاع عند ذلك أن يعتقل نفسه على اللّه، عزّ و جلّ، فليفعل. فإن
أطعتموني فإنّي حاملكم إن شاء اللّه على سبيل الجنّة، و إن كان ذا مشقّة شديدة و
مذاقة مريرة [1]).
مفهوم «يعتقل نفسه»- با توجه به اين كه «يعتقل» از ماده عقل به معناى باز
داشتن است- آن است كه نفس خويش را تنها وقف فرمان خدا كند كه بالاترين درجه
عبوديّت و اطاعت است و در جمله (و ان كان ذا مشقة ...) اشاره به اين مىفرمايد كه
بهشت و سعادت را ارزان به كسى نمىدهند، اگر خواهان آن هستيد بايد خود را آماده
سازيد؛ چرا كه مبارزه با هواى نفس همچون مبارزه با دشمن، پر مشقت است:
ناز پرورده تنعّم نبرد راه به دوست
عاشقى شيوه رندان بلاكش باشد
در خطبه 176 امام عليه السّلام همين مطلب را از زبان رسول خدا صلّى اللّه عليه
و آله به تعبير معناى ديگرى بيان فرموده است: (إنّ الجنّة حفّت بالمكاره و إنّ
النّار حفّت بالشّهوات) به يقين بهشت در ميان ناراحتىها و دوزخ در ميان شهوات
پيچيده شده است.
سپس امام عليه السّلام به دليل شركت عايشه در جنگ جمل- كه يكى از فتنههاى
جهان
[1] «مريرة» از ماده «مرّ» (بر وزن
حرّ) به معناى تلخ و ناگوار است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 132