نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 666
فرستاد تا علف هرزههاى شرك و بتپرستى را از بوستان فكر و روح آنها بر كند و
توحيد و خدا پرستى را جلوهگر سازد و اين در واقع كار همه انبيا و پيامبران الهى
بود كه توحيد را از آلودگى به شرك پاك مىكردند.
و در ادامه اين سخن به معرفى قرآن و آثار سازنده آن در فكر و عمل پرداخته
مىگويد: «خداوند سبحان! در كتاب خويش بر بندگان تجلى كرد، و آشكار شد، بى آن كه
او را ببينند بلكه اين تجلى به وسيله آيات قدرتش بوده كه به آنان ارائه كرده است»
(فتجلّى[1] لهم سبحانه في كتابه من غير أن يكونوا رأوه
بما أراهم من قدرته).
اين سخن اشاره به آيات توحيد و بيان اسما و صفات خداوند است كه دقت در آنها
چنان در انسان اثر مىگذارد كه گويى خدا را مىبيند، آرى مىبيند اما با چشم دل نه
با چشم سر.
بعضى احتمال دادهاند: منظور از «كتاب» در اين جا، كتاب آفرينش و جهان تكوين
است كه مملوّ از آثار و نشانههاى خداست كه بر هر چه نظر كنيم سيماى او مىبينيم و
سرهاى سرافرازان را در پاى او مشاهده مىكنيم
بر هر چه نظرم
كردم سيماى تو مىبينم
سرهاى سرافرازان
در پاى تو مىبينم
[2] ولى با توجه به اين كه در جمله قبل، اشاره به قرآن شده و در جمله بعد اشاره
به انذارهاى الهى آمده است اين معنا بعيد به نظر مىرسد و به يقين منظور از كتاب
همان قرآن مجيد است.
و از آن جا كه تجلى پروردگار به وسيله آيات قرآنى ممكن است اين توهم را
[1] «تجلّى» از مادّه «تجلّي» و از
ريشه «جلو» (بر وزن دلو) به معنى ظهور و بروز گرفته شده و تجلّى خداوند به اين
معناست كه آثار و نشانههاى او چنان آشكار است كه گويى مىتوان او را در لابهلاى
اين آثار ديد.