اين تعبيرات
حساب شده و كوبنده، اشاره به اين است كه دنيا، نه اين كه دنياپرستان را به كمترين
چيزى يارى نكرد، بلكه به عكس با تمام قوّت و قدرت براى كوبيدن و پايمال كردن و
نابود ساختن آنها بپاخاست و هر چه در توان داشت بر ضدّ آنها بكار گرفت.
جالب، اين
كه: در بيان كمكهاى دنيا از كمكهاى بزرگ شروع مىكند تا به كوچك مىرسد ولى در
مورد زيانهايى كه به دنياپرستان رسانده از مراحل پايينتر گرفته و به آخرين مرحله
كه لگدمال كردن و نابود ساختن است مىرساند و اين نهايت فصاحت و بلاغت در بيان
حقايق تلخ و ناگوار را نشان مىدهد و نهايت بىوفايى و پستى دنيا را آشكار
مىسازد.
سپس امام در
يك نتيجهگيرى روشن مىفرمايد: «شما با چشم خود ديديد (و در تواريخ خوانديد) كه
دنيا در برابر دنياپرستان و كسانى كه آن را بر همه چيز مقدّم مىداشتند و بر آن
تكيه مىكردند، هنگام كوچ هميشگى از آن چهره در هم كشيد و خود را كاملا ناآشنا
جلوه داد» (فقد رأيتم تنكّرها لمن دان لها و آثرها و أخلد
[2] إليها حين ظعنوا عنها لفراق الأبد).
«آيا دنيا براى دنياپرستان زاد و توشهاى جز
گرسنگى فراهم كرد؟ و جز فشار و تنگى محلّى براى آنها آماده ساخت؟ و جز ظلمت و
تاريكى براى آنها نورى مهيّا نمود؟ (نه هرگز، بلكه آنها را در گورهايى تنگ و تاريك
و وحشتناك جاى داد) و سرانجام آيا جز ندامت چيزى براى آنها ببار آورد»
(و هل زوّدتهم إلّا
[1] «ريب المنون»: «ريب» به معنى شكّى است كه
سرانجام پرده از روى آن برداشته شود و به يقين برسد و «منون» به معنى مرگ است و
«ريب المنون» به معنى مرگ احتمالى و گاه به معنى حوادث سخت روزگار، مىآيد كه در
آغاز مشكوك است و بعد به يقين مىپيوندد.
[2] «أخلد» از مادّه «اخلاد» و از ريشه «خلود»
گرفته شده است و جمله «أخلد اليها» به اين معناست كه دنياپرستان نهايت تمايل به
دنيا را دارند و گويى به آن چسبيدهاند.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 41