نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 330
من درباره تو
از هم جدا مىشوند، همان گونه كه بنى اسرائيل درباره «عيسى عليه السّلام» جدا
شدند» [1]. (اين سخن اشاره به آن است كه گروهى از بنى اسرائيل
ايمان آوردند و او را خدا پنداشتند و گروهى ايمان نياوردند وى را- نعوذ باللّه-
فرزند نامشروع خطاب كردند).
مرحوم سيّد
«محسن امين» در «اعيان الشيعه» از «مسند احمد» و «صحيح ترمذى» و «استيعاب» «ابن
عبد البر» و «مستدرك حاكم» نقل مىكند كه در نزد صحابه: «بغض على عليه السّلام
علامت منافق و تمييز او از مؤمن صادق بود» سپس مىافزايد: «اين نكته به طور قطع از
نظر تاريخى ثابت است كه «معاويه» هم خودش على عليه السّلام را سبّ مىكرد و هم
مردم را به سبّ و دشنام او دعوت مىنمود (بنابر اين نتيجه مىگيريم كه «معاويه» جزء
منافقان بود) [2].
به هر حال،
هميشه جاهلان يا در طرف افراط قرار مىگيرند يا تفريط يا در صف غلوّ كنندگان يا
دشمنان سرسخت.
سپس امام
عليه السّلام در ادامه اين سخن، و براى تاكيد در حفظ اعتدال، مىفرمايد:
«بهترين مردم در مورد من گروه ميانهرو هستند،
از آنها جدا نشويد» (و خير النّاس فيّ حالا النّمط الأوسط فالزموه).
در حديثى از
آن حضرت مىخوانيم كه فرمود: «ألا إنّ خير شيعتي النّمط [3]
الأوسط إليهم يرجع الغالي و بهم يلحق الّتالي؛ بهترين شيعيان
[2] شرح مغنيه بر نهج البلاغه، جلد 2، صفحه 247-
در «الغدير» نيز روايات متعددى در زمينه شناختن مؤمنان با محبّت على و منافقان با
بغض على از منابع معتبر اهل سنت نقل كرده است. (الغدير، جلد 3، صفحه 182).
[3] «نمط» به معنى گروهى از مردم است كه داراى
هدف واحدى هستند. اين واژه گاهى به معنى روش و طريق نيز استعمال شده است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 330