نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 223
را به تفرقه
دعوت مىكند همان گونه كه در قرآن مجيد مىخوانيم: «
«إِنَّما يُرِيدُ الشَّيْطانُ أَنْ يُوقِعَ بَيْنَكُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ
فِي الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ»؛ شيطان مىخواهد در ميان شما عداوت و
دشمنى بواسطه شراب و قمار ايجاد كند» [1].
بديهى است
هنگامى كه آتش اختلاف و نفاق، در جامعه روشن شود فتنهها به دنبال آن آشكار
مىگردد. و فتنهها دين و دنياى انسانها را تباه مىسازد.
در ماجراى
«صفين» دقيقا همين برنامههاى شيطانى اجرا شد، نخست شيطان به آنها القا كرد كه
پذيرش حكميّت سهلترين راه براى رسيدن به صلح و آرامش است سپس آنها را به نافرمانى
در برابر دستورات محكم امير مؤمنان عليه السّلام در زمينه جهاد دعوت نمود و به
دنبال آن تفرقه و نفاق در آن لشكر عظيم افكند كه نتيجه آن فتنه «عمرو عاص» و فتنه
خوارج بود.
سپس امام
عليه السّلام براى اين كه اصحاب و يارانش در اين دام نيفتند مىفرمايد:
«حال كه چنين است از وسوسهها و فريبهاى او روى
بگردانيد و نصيحت را از كسى كه به شما هديه مىكند پذيرا شويد، و آن را محكم در
درون جان خويش نگهدارى كنيد» (فاصدفوا [2]
عن نزغاته [3] و نفثاته [4]،
و اقبلوا النّصيحة ممّن أهداها اليكم، و اعقلوها [5]
على أنفسكم).
در عصر و
زمان ما نيز مطلب همين گونه است، نخست شيطان طرق انحرافى خود را سهل و آسان نشان
مىدهد، و گروهها را به سوى خود مىكشاند و بعد
[2] «اصدفوا» از مادّه «صدف» (بر وزن عطف) به
معنى اعراض كردن و منصرف شدن است.
[3] «نزغات» جمع «نزغة» (بر وزن ضربه) به معنى
فريب دادن است.
[4] «نفثات» جمع «نفثة» در اين جا به معنى وسوسه
كردن است.
[5] «اعقلوا» از مادّه «عقل» (بر وزن دغل) به
معنى بستن پاى شتر است، سپس به نگهدارى هر چيزى اطلاق شده و عقل به معنى خرد نيز
از همين ريشه است زيرا انسان را از كارهاى خلاف بازمىدارد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 5 صفحه : 223