نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 634
انجام دستوراتى در طريق پياده كردن آن اركان، تشويق و هدايت مىكند. نخست مىفرمايد:
«پيوسته به ياد خدا باشيد، كه بهترين يادهاست!» (أفيضوا في ذكر اللّه فإنّه أحسن الذّكر).
تعبير به «افاضه» كه در اصل به معناى خروج آب با كثرت و فزونى است در اينجا به
معناى توجّه فراوان به ذكر خدا و همواره به ياد او بودن است.
تعبير به «أحسن الذّكر» به خاطر آن است كه تمام بركات معنوى و مادّى از آن
سرچشمه مىگيرد.
در حديثى از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله مىخوانيم كه فرمود: «ليس عمل
أحبّ إلى اللّه تعالى، و لا أنجى لعبد من كلّ سيّئة في الدّنيا و الآخرة، من ذكر
اللّه. قيل: و لا القتال في سبيل اللّه؟
قال: لو لا ذكر اللّه لم يؤمر بالقتال؛ هيچ عملى در نزد خداوند متعال و نجات
بخشتر براى بندگان از هر گناهى در دنيا و آخرت، محبوبتر از ذكر خداوند وجود
ندارد! كسى پرسيد: حتّى جهاد در راه خدا؟ پيامبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: اگر
به خاطر ذكر خدا نبود، دستور به جهاد داده نمىشد». [1] سپس امام عليه السّلام در ادامنه اين سخن
مىفرمايد: «به آنچه خداوند به پرهيزكاران وعده داده است، علاقهمند باشيد؛ كه
وعده او صادقترين وعدههاست». (و ارغبوا
فيما وعد المتقين فإنّ وعده أصدق الوعد).
«و به راه و رسم پيامبرتان اقتدا كنيد!
كه بهترين راه و رسمهاست؛ دستورات و سنّت او را به كار بنديد، كه هدايت
كنندهترين سنّتهاست». (و اقتدوا بهدي نبيّكم
فإنّه أفضل الهدي، و استنّوا بسنّته فإنّها اهدى السّنن).
بىشك وعدههاى الهى به مطيعان و مؤمنان نيكوكار، صادقترين وعدههاست.
زيرا، كسى تخلّف از وعده مىكند كه يا عاجز و ناتوان باشد و يا بخيل و يا
نادان؛ كه بدون آگاهى وعدهاى داده و بعدا از آن سرباز مىزند. اما كسى كه قدرت،
علم وجودش بىپايان است، تخلّف از وعده درباره او محال است.
منظور از «هدى» (بر وزن منع) به معناى راه و رسم و طريقه و روش است و