نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 542
و در ادامه مىافزايد: «روزگار به سان درنده خطرناكى حملهور مىشود و باطل
بعد از مدّتها سكوت، همچون شتر نر نعره بر مىآورد!». (وصال [1]
الدّهر صيال السّبع العقور [2]، و هدر [3] فنيق [4] الباطل بعد كظوم [5]).
آرى گروههاى منافق و پس ماندههاى دوران جاهليّت- كه از صحنه جامعه اسلامى
عقب رانده شده بودند- بار ديگر بر اثر ضعف طرفداران حق، به صحنه مىآيند و آزادانه
فرياد مىكشند.
در اين هنگام، تمام ارزشها، ضد ارزش و ضد ارزشها، ارزش مىشود: «مردم در
شكستن قوانين الهى هم دست مىشوند، و در فاصله گرفتن از دين متّحد مىگردند، براى
دروغ گفتن، پيمان دوستى مىبندند و در برابر صدق و راستى، دشمنى مىورزند». (و تواخى النّاس على الفجور، و تهاجروا على الدّين، و
تحابّوا على الكذب، و تباغضوا على الصّدق).
و به اين ترتيب، به مقتضاى «ألنّاس على دين ملوكهم» اين حاكمان فاسق و فاجر و
بىدين و كذّاب، مردم را به اين صفات مىكشانند و صحنه جامعه اسلامى به كلّى تيره
و تار مىشود.
با اين كه دين، شامل ترك دروغ و فجور مىباشد و هجرت از دين، به معناى هجرت از
همه اين ارزشها است؛ ولى امام عليه السّلام به طور خاص، روى مسأله فجور و كذب
تكيه مىكند؛ چرا كه در ميان پديدههاى شوم حكومتهاى خودكامه بىدين،
[1] «صال» از مادّه «صول» (بر وزن
قول) به معناى پريدن روى چيزى است.
[2] «عقور» از مادّه «عقر» (بر وزن
قفل) در اصل به معناى اساس و ريشه چيزى است و به معناى پى كردن شتر و گاز گرفتن و
دريدن نيز آمده است.
[3] «هدر» از مادّه «هدير» (بر وزن
قدير) به معناى صدا را در گلو گرداندن و فرياد كشيدن است.
[4] «فنيق» به معناى حيوان نر، يا شتر
نرى است كه مورد احترام است و كمتر بر آن سوار مىشوند.
[5] «كظوم» و «كظم» (بر وزن هضم) در
اصل به معناى بستن سر مشك است و به سكوت كردن و فرو بردن خشم و غضب نيز اطلاق
مىشود.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 542