نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 475
مىكردند كه از دور نمايان بود و از بيراهه رفتن جلوگيرى مىكرد و آن را «منار»
مىناميدند. يعنى: محلّ نور. ولى معناى وسيع اين كلمه، شامل تمام نشانههايى
مىشود كه رهروان را از انحراف باز مىدارد).
اضافه بر اينها، جادّه در روز روشن و در شب، با چراغهايى پر نور براى رهگذران
آشكار است.
اين تعبيرات مىتواند كنايه از محكمات آيات قرآن و سنّت صريح و آشكار و معجزات
و كرامات و دليل عقل و نقل، كه مسير پويندگان راه اسلام را روشن مىسازد و
نشانههاى آشكار در جاى جاى اين مسير نصب مىكند، بوده باشد.
سپس در ادامه اين توصيفات، اسلام را به مسابقهاى تشبيه مىكند كه تمام اركانش
در بالاترين مرتبه حسن و كمال است.
مسابقهها معمولا نياز به اركانى دارد: 1- ميدان تمرين 2- محلّ پايان مسابقه
3- اسبهاى آماده و ورزيده 4- جايزه عالى 5- سواركاران شريف و با ارزش.
مىفرمايد: «ميدان تمرين اسلام پاك و پاكيزه، نقطه پايانى مسابقه بلند و رفيع،
اسبهاى اين ميدان اصيل و آماده، جايزه مسابقه دهندگان بسيار عالى، و سواركاران آن
مردمى شريفند!». (كريم المضمار [1]، رفيع الغاية، جامع الحلبة [2] متنافس [3] السّبقة [4]، شريف
الفرسان).
سپس مىافزايد: «تصديق و يقين، راه (رسيدن به اهداف) اسلام است و نشانه
[1] «مضمار» در اصل به معناى مكان يا
زمان لاغر شدن است و از آنجا كه اسبها در موقع تمرين براى مسابقه لاغر و قوى
مىشوند، اين واژه به زمان، يا مكان مسابقه اطلاق مىشود.
[2] «حلية» از مادّه «حلب» (بر وزن
قلب) در اصل به معناى جمع شدن است و از آنجا كه به هنگام دوشيدن پستان حيوان،
شيرها را در ظرفى جمع مىكنند، اين واژه به دوشيدن پستان حيوان هم، اطلاق شده است
و سپس به اسبهايى كه براى مسابقه گرد آورى مىشوند، اطلاق شده است.
[3] «متنافس» از مادّه «تنافس» به
معناى تلاش دو انسان در برابر يكديگر براى به دست آوردن چيز نفيسى است.