نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 394
جزاى اعمال، جمع مىكند؛ در حالى كه همه، با خضوع (و وحشت) به پا خاستهاند!».
(و ذلك يوم يجمع اللّه فيه الأوّلين و
الآخرين لنقاش الحساب، و جزاء الأعمال، خضوعا، قياما).
تعبير به «اوّلين» و «آخرين» اشاره به اين حقيقت است كه قيامت و حساب اعمال،
براى همه انسانها در يك روز و يك زمان خواهد بود؛ همان گونه كه قرآن مجيد
مىفرمايد: «وَ كُلُّهُمْ آتِيهِ يَوْمَ الْقِيامَةِ
فَرْداً»؛ و همگى روز رستاخيز، تك و تنها نزد او حاضر
مىشوند.» [1] و در
جاى ديگر مىفرمايد: «قُلْ إِنَّ
الْأَوَّلِينَ وَ الْآخِرِينَ لَمَجْمُوعُونَ إِلى مِيقاتِ يَوْمٍ مَعْلُومٍ»؛ بگو اوّلين و آخرين همگى در روز معيّنى گردآورى مىشوند». [2] تعبير به
«نقاش» كه به معناى دقّت در محاسبه است، نشان مىدهد در آن روز كمترين و كوچكترين
اعمال مورد حساب قرار مىگيرد و به آن پاداش يا كيفر داده مىشود.
تعبير به «خضوع» و «قيام» اشاره به اين است كه مردم در روز قيامت همچون كسانى
هستند كه در دادگاهها، در برابر قضات عدل، حاضر مىشوند و در حالى كه ايستادهاند
آثار وحشت در آنها نمايان است.
در آيات قرآن نيز به اين معانى اشاره شده؛ در يك جا مىفرمايد: «خُشَّعاً أَبْصارُهُمْ»؛ در حالى كه چشمانشان از شدت وحشت به زير افتاده ...» [3] و در جايى ديگر مىفرمايد: «يَوْمَ يَقُومُ النَّاسُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ»؛ روزى كه مردم در پيشگاه پروردگار جهانيان مىايستند». [4]