نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 146
شرح و تفسير ظاهر شدن كوهها و چشمهها
امام عليه السّلام در اين بخش از خطبه- كه بعد از شرح پيدايش زمين بيان
فرموده- اشاره به مسأله پيدايش چشمهها و آثار مهم كوهها در آرامش زمين و زمينيان
كرده است و در واقع مهمترين اسباب حيات و زندگى را در زمين برشمرده كه اوّل «آب»
است و دوم «آرامش». مىفرمايد: «هنگامى كه هيجان آب در اطراف زمين فرو نشست، و
زمين كوههاى سخت و مرتفع را بر دوش خود حمل كرد، چشمههاى آب را از بينى كوهها
جارى ساخت؛ و آن را در دشتهاى گسترده و گودالها (و بستر رودخانهها) پراكنده و
جارى نمود». (فلمّا سكن هيج الماء من تحت أكنافها، و حمل
شواهق [1]
الجبال الشّمّخ [2]
البذّخ [3] على
أكتافها، فجّر ينابيع العيون من عرانين [4] أنوفها، و فرّقها في سهوب [5] بيدها [6] و أخاديدها [7]).
اين تعبير نشان مىدهد كه نخست كوهها بر صفحه زمين آشكار شدند و سپس چشمهها؛
اين سخن با مطالعات زمينشناسى هماهنگ است كه نخست پوسته زمين بر اثر سرد شدن، چين
خوردگىهايى پيدا كرد و در اين چين خوردگىها حفرههاى عظيمى بود كه آب آسمان را
در خود جاى مىداد و سپس از گوشهاى به صورت چشمهها جارى مىشد.
تعبير به «عرانين أنوفها» كه به معناى قسمتهاى بالاى بينى است، در اينجا
كنايه زيبايى است از قلههاى كوهها؛ و اساسا تشبيه برآمدگى كوهها به بينى تشبيه
[1] «شواهق» جمع «شاهق» به معناى بلند
و مرتفع مىباشد.
[2] «شمخ» جمع «شامخ» و «بذّخ» جمع
«باذخ» هر دو به معناى بلند و مرتفع است.
[3] «شمخ» جمع «شامخ» و «بذّخ» جمع
«باذخ» هر دو به معناى بلند و مرتفع است.
[4] «عرانين» جمع «عرنين» (بر وزن
عشرين) به معناى قسمت استخوانى بالاى بينى مىباشد.
[5] «سهوب» جمع «سهب» (بر وزن فهم) به
معناى دشت است.
[6] «بيد» جمع «بيداء» به معناى
دشتهاى گسترده است.
[7] «أخاديد» جمع «أخدود» (بر وزن
خشنود) به معناى گودال بزرگ است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 146