نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 133
بسيارى از عوامل گناه در آنها وجود ندارد، ولى به هر حال داراى اختيار و عقل و
شعور و حبّ ذاتند و قدرت بر عصيان و نافرمانى دارند؛ ولى عرفان آنها نسبت به
پروردگار مانع از گناه مىگردد؛ چرا كه هرگاه گناه و عصيان بر آنها غير ممكن بود،
در خور اين همه مدح و تمجيد و الگو شدن براى انسانها نبودند! بنابر اين، اگر
انسانها نيز به آن پايه از كمال و معرفت برسند، مىتوانند خود را در برابر عوامل
گناه و شهوات، مهار كنند.
در پايان اين سخن، در يك نتيجهگيرى فشرده و گويا مىفرمايد: «آنها پاى بند
ايمانى هستند كه هرگز طوق آن را به سبب شك و ترديد، عدول از حق، و سستى و خستگى از
گردن خويش بر نمىدارند!» (فهم أسراء
إيمان لم يفكّهم من ربقته زيغ [1] و لا عدول و لاونى [2] و لا فتور).
تعبير به «أسراء» (اسيران) و تعبير به «ربقه» (طنابى كه حلقههاى متعدّد دارد)
اشاره به التزام و پاى بندى محكم آنها به ايمان است؛ چنان در درياى معرفت پروردگار
فرو رفتهاند و تسليم در برابر ذات پاك او هستند كه گويى گردنهايشان را محكم با
طناب ايمان بستهاند و هيچ عاملى نمىتواند اين طوق و طناب را از گردن آنها بردارد
و اگر انسانها نيز همين گونه تسليم فرمان حق و پاى بند به ايمان باشند، هرگز عوامل
گناه به وجود آنها راه نمىيابد.
امام عليه السّلام در پايان اين بخش به نكته ديگرى پرداخته، از كثرت وجود
فرشتگان و عظمت معرفت آنان سخن مىگويد و سخن خود را در شرح اوصاف آنها به همين جا
پايان مىدهد و مىفرمايد: «در تمام آسمانها به قدر جاى پوست حيوانى نتوان يافت جز
اينكه فرشتهاى در آنجا به سجده افتاده، يا ملكى تلاشگر و سريع و چابك، مشغول كار
است؛ فرشتگانى كه طاعت فراوان آنها بر يقين و معرفتشان نسبت به
[1] «زيغ» از مادّه «زيغ» (بر وزن
فيض) به معناى اعوجاج و كجى است.
[2] «ونىّ» از همان مادّه «ونى» است
كه پيش از اين (در توضيح لغت ينوا) اشاره شد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 133