نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 436
شرح و تفسير
حوادث بعد از مرگ
در اين بخش از خطبه، امام عليه السّلام به سرنوشت بسيار عبرتانگيز انسان بعد
از مرگ اشاره مىكند و بحثى كه در بخش قبل درباره حال احتضار آمده است، با آن
ادامه مىيابد. امام عليه السّلام در جملههاى كوتاه و تكان دهنده خود، حال انسانى
را ترسيم مىكند كه بر اثر شدّت بيمارى، استخوانها و عضلاتش فرسوده و تكيده شده و
تنها مجسّمهاى بىروح، از او باقى مانده كه براى كفن و دفن و سپردن به گورستان،
توسّط دوستان و بستگان، آماده مىشود. منظرهاى كه با مقايسه به حال حيات و زمان
قدرت، بسيار تكان دهنده است.
مىفرمايد: «سپس آن انسان را در كفنهايش مىپيچند، در حالى كه از همه چيز
مأيوس شده و همه را به دست فراموشى سپرده است و او را به آسانى در حالى كه كاملا
تسليم است، بر مىگيرند و پيكر خسته و رنج ديدهاش را، كه بر اثر بيمارىها كاملا
لاغر شده است، بر چوبههاى تابوت مىافكنند، در حالى كه فرزندان و نوهها و جمع
دوستان، تابوت او را بر دوش مىكشند و به سوى خانه غربت- كه ديدار او در آنجا از
همگان قطع مىشود و در تنهايى وحشتناكى فرو مىرود- حمل مىكنند!» (ثمّ أدرج في أكفانه مبلسا، [1] و جذب منقادا سلسا، [2] ثمّ ألقي على الأعواد رجيع [3]
[1] «مبلس» از مادّه «ابلاس» در اصل به
معناى غم و اندوهى است كه از شدّت يأس و نااميدى دست مىدهد و به همين جهت، گاهى
آن را، به معناى يأس تفسير مىكنند و «مبلس» در خطبه بالا به معناى مأيوس است و
منظور مأيوس شدن بازماندگان از بازگشت مردگان است.
[2] «سلس» از مادّه «سلس» (بر وزن
قفس) به معناى سهولت و آسانى است.
[3] «رجيع» به معناى حيوانى است كه
پيوسته از سفرى به سفرى مىرود و خسته و ناتوان شده، سپس در مورد انسانهاى خسته به
كار رفته است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 436