نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 341
آرى هر كس و هر امّتى سرآمد عمرى دارد و مهر فنا بر جبين همه موجودات خورده
است، خواه اين اجل، پايان قطعى زندگى و به اصطلاح «اجل مسمّى» باشد، يا پايان
مشروط و «اجل اخترامى». قرآن مجيد مىگويد: «وَ
لِكُلِّ أُمَّةٍ أَجَلٌ فَإِذا جاءَ أَجَلُهُمْ لا يَسْتَأْخِرُونَ ساعَةً وَ لا
يَسْتَقْدِمُونَ»؛ هر امّتى سرآمد عمرى دارد و چون سرآمدشان فرا
رسد، نه يك لحظه تأخير مىكنند و نه پيشى مىگيرند.» [1] و نيز مىفرمايد: «كُلُّ مَنْ عَلَيْها فانٍ»، تمام كسانى كه بر صفحه زمين زندگى مىكنند، فانى مىشوند». [2] بديهى است
انسان هنگامى كه توجّه به ناپايدارى زندگى دنيا و سرآمد عمر، پيدا كند، به سوى
تقوا گام برمىدارد.
در سومين و چهارمين وصف مىفرمايد: «همان خداوندى كه لباسهاى زيبا، بر شما
پوشانيد و زندگى پروسعت به شما بخشيد». (و
ألبسكم الرّياش [3]، و
أرفغ [4] لكم
المعاش).
در اين تعبير، امام عليه السّلام نخست از مىان تمام نعمتها، مسأله لباس را
مطرح كرده سپس به تمام مواهب معاش و زندگى اشاره مىكند. اين ذكر خاصّ قبل از عام،
شايد از اين جهت باشد كه لباس از مهمترين نعمتها است، نه تنها انسان را از سرما و
[3] «الرّياش»- همان گونه كه در متن
هم به آن اشاره شده- از مادّه «ريش» به معناى پرهاى پرندگان است، سپس به لباسهاى
فاخر كه شباهتى به پرهاى زيباى پرندگان دارد، اطلاق شده و بعد از آن به معناى
وسيعترى كه هرگونه فراوانى و نعمت است، اطلاق گرديده است.
بعضى از شارحان نهج البلاغه گفتهاند كه: ريش تنها به معناى لباس نيست، چرا كه
در قرآن مجيد در عرض لباس واقع شده است آنجا كه مىگويد: «يا بَنِي آدَمَ قَدْ أَنْزَلْنا عَلَيْكُمْ لِباساً
يُوارِي سَوْآتِكُمْ وَ رِيشاً» (اعراف، آيه
26) ولى به نظر مىرسد كه اين آيه بر عكس مطلوب او دلالت دارد، چرا كه لباس در
واقع دو گونه است:
لباسهايى است كه تنها بدن را مىپوشاند و مصداق «يُوارِي سَوْآتِكُمْ» است و لباسهايى كه جنبه زينت و زيبايى دارد، قرآن در اين آيه، به هر دو
اشاره كرده و به دنبال آن، سخن از لباس تقوا است «وَ لِباسُ التَّقْوى ذلِكَ خَيْرٌ».
[4] «أرفغ» از مادّه «رفغ» (بر وزن
هدف) به معناى گستردگى و وسعت است و هنگامى كه در مورد نعمتها به كار رود، اشاره
به فزونى نعمت مىباشد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 341