نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 359
حضرت، بعد از اين حمد و ثنا، شهادت به يگانگى خداوند و نبوت پيامبر اسلام
مىدهد و مىفرمايد:
«گواهى مىدهم كه معبودى جز خداوند
يگانه نيست، شريكى ندارد و معبودى با او نمىباشد، و گواهى مىدهم كه محمد صلّى اللّه
عليه و آله و سلّم بنده و فرستاده اوست، «و
أشهد أن لا إله إلّا اللّه لا شريك له، ليس معه إله غيره، و أنّ محمّدا عبده و
رسوله صلّى اللّه عليه و آله و سلّم».
ذكر شهادتين در آغاز اين خطبه، ممكن است علاوه بر تأكيد مجدّد بر لزوم تقويت
پايههاى تكامل انسان و احياى اصول عقيدتى اسلام، اشاره به اين نكته باشد كه
رسوايى حادثه حكمين، از اينجا سرچشمه گرفت كه مردم اصل توحيد را پشت سر گذاشتند و
به دنبال كارهاى شرك آلود رفتند و تأسّى به پيامبر اسلام را ناديده گرفتند و تسليم
هواى نفس شدند.
سپس امام به سراغ مقصود اصلى خطبه رفته، مىفرمايد: «امّا بعد از حمد و ثناى
الهى و گواهى به وحدانيّت حق و نبوت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم.
بدانيد! نافرمانى از دستور نصيحت كننده مهربان داناى باتجربه موجب حسرت و اندوه
مىگردد و پشيمانى به بار مىآورد، «أمّا بعد،
فإنّ معصية النّاصح الشّفيق العالم المجرّب [1] تورث الحسرة، و تعقب النّدامة».
اين جمله در حقيقت بمنزله كبرا و بيان يك قاعده كلّى است كه اگر در طرف مشورت
انسان چهار صفت جمع باشد، مخالفت او قطعا موجب پشيمانى خواهد بود.
نخست اين كه ناصح و خير خواه باشد و به مقتضاى خير خواهى، تلاش لازم را در
تشخيص حق انجام دهد.
دوم اين كه قلبى پر از مهر و محبت داشته باشد و از اعماق روح، خواهان
[1] «مجرّب» (بر وزن محقّق) به معناى
«كسى است كه بر اثر تجربههاى مختلف آگاهى فراوان دارد، امّا عربها معمولا آن را
به فتحه تكلم مىكنند و مجرّب (بر وزن مقرّب) مىگويند.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 359