نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 325
واصنَعْ كَماشٍ فَوقَ أر
ضِ الشَّوكِ يَحذَرُ ما يَرى
لاتَحقِرَنَّ صَغيرةً
إنّ الجِبالَ مِن الحَصى
همه گناهان را از كوچك و بزرگ رها كن كه حقيقت تقوا همين است.
و همچون كسى باش كه در يك زمين پرخار با نهايت احتياط گام برمىدارد و پيوسته
مراقب اطراف خويش است.
گناهان صغيره را كوچك مشمر كه كوههاى بلند از سنگريزهها تشكيل شده است.
اما «اخلاق» جمع «خُلق» (بر وزن قفل) و «خُلُق» (بر وزن افق) به معناى قوا و
سجايا و صفات درونى است كه با چشم دل ديده مىشود و آثارى در ظاهر دارد و گاه به
همان آثار و اعمال و رفتارى كه از خلقيات درونى ناشى مىگردد اخلاق گفته مىشود و
در واقع، اولى، اخلاق صفاتى است و دومى اخلاق رفتارى و اخلاق به دو بخش تقسيم
مىشود: اخلاق فضيله كه سرچشمه كارهاى نيك مىشود و اخلاق رذيله كه منشأ كارهاى
زشت است.
در زمينه رابطه علم و اخلاق، رابطه اخلاق و عرفان و اينكه آيا اخلاق قابل
تغيير است و نقش اخلاق در زندگى انسانها، بحث است كه در اين مختصر نمىگنجد. [1]
با توجه به اين دو تفسير (تفسير تقوا و تعريف اخلاق) روشن مىشود كه تقوا رئيس
اخلاق است زيرا اين ملكه درونى، انسان را از بخل و حسد و كينه و عداوت و غيبت و
ظلم و ستم و كبر و غرور و مانند آن بازمىدارد و به همين دليل امام عليه السلام آن
را رئيس اخلاق شمرده است و نيز به همين دليل آنها كه از تقواى الهى بىبهرهاند
آلوده انواع رذايل اخلاقى مىشوند.
شايد به همين دليل است كه قرآن مجيد تقوا را تشبيه به لباس كرده است
[1]. علاقهمندان مىتوانند به كتاب
ما، «اخلاق در قرآن» ج 1 مراجعه كنند.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 325