. بىشك انسان بىعيب غير از معصومان عليهم السلام وجود ندارد. بعضى عيوب
كمترى دارند و بعضى بيشتر، بنابراين عقل و درايت ايجاب مىكند انسان به جاى اينكه
به عيب ديگران بپردازد به اصلاح عيب خويش بپردازد. اصولًا كسى كه به اصلاح عيب
خويش مىپردازد مجالى براى عيبجويى ديگران نمىبيند و اگر مجالى هم داشته باشد
شرم مىكند و به خود مىگويد: من با داشتن اين عيوب چگونه به عيبجويى ديگران
بپردازم.
البته منظور حضرت ترك عيبجويى است و گرنه بيان كردن عيب ديگران به عنوان امر
به معروف و نهى از منكر و براى اصلاح آن صفات و آن هم بهگونهاى كه به احترام و
شخصيت آنان برنخورد نهتنها عيب نيست، بلكه كارى است بسيار پسنديده و در بسيارى از
موارد، واجب.
در خطبه 176 نيز امام عليه السلام تعبير جالب ديگرى در اين زمينه دارد و
مىفرمايد: