. سپس مرحوم سيد رضى مىافزايد: «از امام عليه السلام از تفسير آيه «فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً» سؤال كردند فرمود: «منظور از حيات طيبه قناعت است»؛
(وَسُئِلَ عليه السلام عَنْ قَوْلِهِ
تَعَالَى فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيّبَةً فَقَالَ هِيَ الْقَنَاعَةُ)
. امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه به دو نكته مهم به زبان كنايه اشاره
كرده است:
نخست مُلك قناعت را براى انسان كافى مىداند، زيرا كسى كه به حد اقل زندگى
قانع شود نه نيازى به خلق روزگار دارد و نه محتاج به حاجتبردن نزد اين و آن،
آرامشى بر وجود او حكمفرماست و لذتى را كه او از زندگى توأم با قناعت خود مىبرد
هيچ سلطانى از مملكت وسيع و گسترده خود نخواهد برد و به گفته شاعر:
مُلك آزادگى و گنج قناعت گنجى است
كه به شمشير ميسر نشود سلطان را
تعبير به «مُلك» (مملكت و كشور) اشاره به اهميت فوقالعاده قناعت است كه گويى
زندگى قانعانه معادل حكمرانى بر كشورى پهناور است.
همين معنا در ذيل گفتار حكيمانه 57 به تعبير ديگرى گذشت، آنجا كه فرمود:
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 13 صفحه : 751