. روشن ترين تفسيرى كه براى اين گفتار حكيمانه امام عليه السلام به نظر مىرسد
اين است كه هرگاه كارهاى مستحب ضررى به واجبات بزند ارزش آن كاسته مىشود و ثواب
آن كم مىگردد، مثل اينكه كسى از سر شب تا بعد از نيمه شب مشغول عزادارى باشد ولى
خواب بماند و نماز صبح او قضا شود. همه مىگويند آن مستحبى كه به اين فريضه لطمه
زد كمارزش است. يا اينكه به سراغ كارهاى خير و كمك به مستمندان برود؛ ولى در
اداى ديون خود و يا حج واجب كوتاهى كند.
دليل آن هم روشن است فرائض و واجبات مصالحى دارد كه اگر ترك شود به انسان لطمه
جدّى مىزند در حالى كه مستحبّات چنين نيست و به اين مىماند كه كسى داروى اصلى
درد خود را رها كرده و به داروهاى اضافى و غير ضرورى بپردازد. در حديثى كه در غررالحكم از اميرمؤمنان
عليه السلام نقل شده مىخوانيم: