نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 200
آرى نتيجه اين لجاجت و پافشارى بر مخالفت، روشن شدن آتش جنگ بىسابقهاى در
اسلام بود كه خون دهها هزار نفر از مسلمانان در آن ريخته شد و در واقع فداى
هوسهاى معاويه و يارانش شدند.
آنگاه امام در ادامه اين سخن مىفرمايد: «هنگامى كه جنگ، دندانش را در بدن ما
و آنها فرو برد و چنگالهايش را در وجود ما و آنها وارد كرد، به آنچه ما آنها را
بهسوى آن دعوت كرده بوديم پاسخ مثبت دادند (كه جنگ را رها كنيم و به گفتوگو
بنشينيم) ما نيز درخواست آنها را پذيرفتيم و به سوى آنچه از ما طلب كردند
شتافتيم»؛
. اين سخن اشاره به زمانى است كه آنها از جنگ خسته شدند و فريبهاى معاويه
براى آنها آشكار شد و قرآنها را بر سر نيزهها كردند و از ما خواستند دست از جنگ
برداريم و به حكم قرآن روى آوريم.
سپس مىافزايد: « (اين وضع ادامه داشت) تا اينكه حجت بر آنها روشن شد و عذرشان
(براى جنگ كه همان مطالبه خون عثمان بود) قطع گرديد (و پايان يافت)»؛
. نكته مهم اين است كه معاويه و اطرافيان و حاميانش براى حفظ منافع نامشروع
خود در شام تبليغات زيادى بر ضد على عليه السلام و يارانش انجام داده بودند كه
آنها اهل نماز نيستند و براى قرآن احترامى نمىبينند و قاتلان اصلى عثمان را در
ميان خود حفظ كردهاند و هدفشان پايمال كردن خون عثمان است. باطل
[1]. «ضَرَّسَ» از ريشه «ضَرْس» بر
وزن «ترس» به معناى گزيدن با دندان است و هنگامى كه به باب تفعيلمىرود به معناى
شدت گزيدن با دندان است و در اينجا كنايه از آثار زيانبار جنگ است
[2]. «مَخالِب» جمع «مِخْلَب» بر وزن
«منبر» به معناى چنگال است
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 200