نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 144
مىكنم و اجازه نداد حد (شرب خمر) را بر او اجرا كنند. [1]
اين است معناى بىاعتنايى به احكام اسلام و بىتفاوت از كنار امور گذشتن كه
براى همه واضح و آشكار است.
آنگاه امام عليه السلام سومين دستور را بيان مىدارد و مالك اشتر را به شدت
از هرگونه قضاوت و حركت به هنگام غضب نهى مىكند، مىفرمايد: «به هنگام خشم،
خويشتندار باش و از تندى و تيزى خود، و قدرت دست، و خشونت زبانت بكاه و براى
پرهيز از اين امور از انجام كارهاى شتاب زده و سخنان ناسنجيده و اقدام به مجازات،
برحذر باش تا خشم تو فرو نشيند و مالك خويشتن گردى»؛
. به هنگام عصبانيت، انسان گاه باد در دماغ مىافكند و نسبت به كارهاى انجام
شده اظهار تنفر مىكند و گاه تندى و تيزى نشان مىدهد و گاه دست به مجازات دراز
مىكند و گاه به دشنام و بد گويى مىپردازد. امام عليه السلام مالك اشتر را از
اين
[1]. خلفاء ابن قتيبه، (معروف به
الامامة والسياسة)، ج 1، ص 50
[2]. «حميّة» از ريشه «حَمْى» و «حمو»
بر وزن «حمد» به معناى شدت حرارت است. سپس اين واژه به معناىخشم و تعصب آميخته با
خشم و نخوت و تكبر به كار رفته است و هنگامى كه اضافه به «انف» شود (مانند جمله
بالا) به خشم و تكبر اشاره دارد و انتخاب «أنف» (بينى) در اينجا براى آن است كه
آدمهاى متكبر سر خود را بالا مىگيرند و در واقع نوك بينىشان به طرف بالا قرار
مىگيرد
[3]. «سَوْرَة» به معناى شدت و «حدّ»
به معناى تيزى و برندگى است و هنگامى كه اين دو به هم اضافه شود شدت برش را
مىفهماند كه به عنوان كنايه از غضب به كار مىرود
[5]. «غَرْب» اين واژه نيز به معناى
تيزى و برندگى است و هنگامى كه به لسان اضافه شود اشاره به سخنان تند و خشونتآميز
است. ريشه اصلى آن همان «غروب» است و از آنجا كه يك شىء بُرنده مانند شمشير
مىشكافد و در هدف خود فرو مىرود و پنهان مىشود «غرب» بر آن اطلاق شده است
[6]. «البادِرَة» به معناى سخن يا كار
ناگهانى و نسنجيده است و «كفّ بادِرَة» به معناى خوددارى كردن از چنيناعمالى است
كه به هنگام غضب رخ مىدهد
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 11 صفحه : 144