حقيقت رياضت رام ساختن است كه گاه در مورد حيوانات چموش به كار مىرود و گاه
در مورد نفس سركش و امروز اين واژه به معناى ورزش به كار مىرود. جالب اينكه امام
عليه السلام با آن مقامِ با عظمت و تصفيه روح و نفس و پيمودن تمام مدارج سير الى
اللَّه و رسيدن به مقامى كه جز خدا نبيند، باز مىفرمايد: من نفس خويش را رياضت
مىدهم تا به دو نكته اشاره كند: نخست اينكه هرقدر انسان به خودسازى و رياضت نفس
بپردازد نبايد از اينكه اين اژدهاى خفته زمانى بيدار شود و خطرى ايجاد كند، ايمن
باشد و ديگر اينكه وقتى امام با اين مقامات چنين سخنانى را مىگويد ديگران حساب
كار خويش را بكنند و هرگز از خطرات نفس سركش غافل نشوند.
اين نكته نيز شايان دقت است كه امام عليه السلام هدف از رياضت نفس را به وسيله
تقوا، امنيّت روز قيامت و روز خوف اكبر، و نجات از لغزشها بر لب پرتگاه دوزخ
مىشمارد. اشاره به اينكه اين امنيّت جز در سايه رياضت نفس حاصل نخواهد شد و در
روايات اسلامى آمده است كه جهاد اكبر همين است؛ جهادى كه از پيكار با دشمنان سرسخت
و خطرناك نيز مشكلتر است.
اين سخن در واقع برگرفته از قرآن مجيد است كه مىفرمايد: « «الَّذينَ آمَنُوا وَلَمْ يَلْبِسُوا إيمانَهُمْ بِظُلْمٍ
أُولئِكَ لَهُمُ الْأَمْنُ وَهُمْ مُّهْتَدُونَ»؛ (آرى،) آنها كه ايمان آوردند، و ايمان خود را با هيچ ستم (و شرك) نيالودند،
ايمنى تنها ويژه آنهاست؛ و آنها هدايت يافتگانند». [2]
[1]. «الْمَزْلَق» به معناى لغزشگاه
از ريشه «زلق» بر وزن «شفق» به معناى لغزيدن است.