نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 528
سرانجام به كسانى كه دستهايشان به اين اموال آلوده است و تصوّر مىكنند اين
تصميم امام (ع) به زيان آنهاست اندرز مىدهد كه اين كار به نفع خود آنها مىباشد،
زيرا اگر كسى عدالت بر او تنگ باشد ظلم تنگتر است چرا كه عدالت اموال حلال او را
به او مىدهد و تنها اموال نامشروعش را مىگيرد ولى اگر تن به عدالت ندهند و رسم
ظلم و جور را زنده كنند، تمام اموالشان به خطر مىافتد، هم حلالشان و هم حرامشان!
درست است كه ظلم ممكن است در كوتاه مدّت به سود ظالم باشد، ولى بىشك در دراز مدّت
چنين نخواهد بود و تاريخ نشان داده است كه چگونه ظالمان سرانجام گرفتار همان
قانونهاى ظالمانهاى مىشوند كه خود ساخته و پرداخته بودند، حتّى نزديكترين دوستان
و بستگان آنها به آنها خيانت مىكنند و در فرصت مناسب از پشت به آنها خنجر
مىزنند.
قابل توجّه اين كه به گفته «كلبى» (مورخ و مفسّر معروف)، طبق نقل «ابن ابى
الحديد»، على (ع) بعد از ايراد اين خطبه دستور داد تمام سلاحهايى كه در خانه عثمان
براى تهاجم بر مسلمين گردآورى شده بود از آن جا بيرون آورند و همچنين ساير اموال
بيت المال را، ولى دستور فرمود متعرّض اموال شخصى او (كه از طريق مشروع حاصل شده
بود) نشوند و نيز فرمان داد تمام اموالى كه عثمان به عنوان جايزه و بدون استحقاق
به افراد داده بود به بيت المال باز گردانده شود.
اين سخن به عمرو بن عاص در سرزمين شام رسيد، بلافاصله به معاويه نوشت هر كارى
از دستت ساخته است انجام ده، زيرا فرزند «ابو طالب» (مطابق اين فرمان) تو را از
تمام اموالت بيرون كشيده است همان گونه كه پوست شاخه درختان را براى ساختن عصا بر
مىكنند! در اين كه منظور از «من ضاق عليه
العدل، فالجور عليه اضيق، كسى كه عدالت
براى او تنگ باشد ظلم براى او تنگتر است» چيست؟ مفسّران نهج البلاغه
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 528