نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 283
بديهى است تا وضع سابق مردم، يعنى قبل از قيام رسول خدا، دقيقا ترسيم نشود،
عظمت رسالت پيامبر (ص) و خدمتى كه او به جامعه انسانيت كرد و اثرى كه آيين پاكش
گذاشت به طور كامل روشن نخواهد شد. هميشه اين گونه مقايسههاست كه عظمت كار و
برنامه انبيا و مردان بزرگ را در طول تاريخ مشخص مىكند.
در نخستين جملهها مىفرمايد: «خداوند پيامبرش را در زمانى فرستاد كه مردم در
فتنهها گرفتار بودند، فتنههايى كه رشته دين در آن گسسته و ستونهاى ايمان و يقين
متزلزل شده، اصول اساسى فطرت و ارزشها دگرگون گشته، و امور مردم پراكنده و متشتّت
و راه فرار از فتنهها بسته، و پناهگاه و مرجع، ناپيدا بود» (و النّاس في فتن انجذم [1] فيها حبل الدّين و تزعزعت [2] سواري [3] اليقين و اختلف النّجر [4] و تشتّت الامر و ضاق المخرج و عمي المصدر).
از يك سو، فتنههاى شياطين و وسوسههاى هواپرستان، رشتههاى ايمان و اعتقاد و
معارف دينى را پاره كرده بود و از سوى ديگر، نابسامانى، سراسر جامعه را فرا گرفته
و آتش اختلافات از هر سو زبانه مىكشيد، و از همه بدتر اين كه در چنين شرايطى نه
راه فرارى وجود داشت و نه پناهگاهى، و مردم مجبور بودند در آن محيط آلوده به انواع
انحراف و گناه بمانند و در آن لجنزار متعفّن دست و پا بزنند.
[1] «انجذم» از ماده «انجذام» به معنى
قطع شدن و از هم گسيختن است و جذام را به آن بيمارى مخصوص، به خاطر اين مىگويند
كه باعث بريده شدن اعضاست.
[2] «تزعزعت» از ماده «زعزع» به معنى
به حركت در آوردن و مضطرب ساختن است مثلا گفته مىشود زعزع الرّيح الشّجرة يعنى
باد درخت را به حركت و لرزه در آورد.
[4] «نجر» (بر وزن فجر) به معنى اصل و
ريشه و بنياد و گاه به معنى اصلاح كردن و تراشيدن و شكل و هيأت نيز آمده است و
نجّار را به همين سبب نجار مىگويند و در خطبه فوق با معنى اصول سازگارتر است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 283