نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 273
در واقع فوايد و آثارى كه در جملههاى قبل آمده، مربوط به اين جهان است و آنچه
در دو جمله اخير آمده، مربوط به جهان ديگر و ذخيره يوم المعاد است و به اين ترتيب
حمد پروردگار مايه نجات در دنيا و آخرت است و چه زيباست كه در اين جملههاى كوتاه
تمام ابعاد و نكات را در كوتاهترين عبارت بيان فرموده است.
بىجهت نيست كه ابن ابى الحديد هنگامى كه به شرح اين خطبه مىرسد و از كنايات
و تعبيرات لطيف و بديع آن سرمست مىگردد، مىگويد: «فسبحان من خصّه بالفضائل الّتى
لا تنتهى السنة الفقهاء الى وصفها و جعله امام كلّ ذى علم و قدوة كلّ صاحب خصيّة،
منزه است خدايى كه على (ع) را به فضايلى مخصوص كرد كه زبان فصيحان توان وصف آن را
ندارد و او را بر هر عالمى مقدّم داشت و پيشوا و اسوه هر صاحب فضيلتى كرد».
سپس به سراغ ريشه تمام نيكيها و پاكيها و فضايل و افتخارات يعنى شهادت به
توحيد مىرود و مىفرمايد: «من گواهى مىدهم كه جز خداوند معبودى نيست، يگانه و
بىشريك است» (و اشهد ان لا اله الّا اللّه وحده لا شريك
له).
پناه گرفتن، در سايه توحيد هم به خاطر آن است كه ريشه تمام عقايد و افكار پاك
و اعمال صالح است و هم به خاطر اين كه كسانى كه مدّعى الوهيت آن حضرت بودند به
نادرستى اعتقاد خود پى ببرند.
سپس مىافزايد: « (اين شهادت و گواهى من به حقيقت توحيد يك شهادت ساده نيست
بلكه) شهادتى است كه خلوص آن آزموده شده و عصاره و جوهره آن را در عمق عقيده خود،
جاى دادهام (نه تنها زبان من كه تمام ذرّات وجودم و اعماق روح و جانم به آن گواهى
مىدهد)» (شهادة ممتحنا [1] اخلاصها معتقدا مصاصها [2]).
[1] «ممتحن» از ماده «محن» بر وزن
«رهن» به معنى آزمايش و امتحان است، ولى بعضى از ارباب لغت گفتهاند ريشه اصلى آن
بيرون آوردن خاك، به هنگام حفر چاه است.
[2] «مصاص» از ماده «مصّ» (بر وزن
نصّ) در اصل به معنى چشيدن و مكيدن است و از آنجا كه به هنگام مكيدن چيزى، خالص و
عصاره آن وارد بدن انسان مىشود، «مصاص» به معنى خالص آمده است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 273