نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 250
در بعضى هفتاد، ذكر شده است كه اين تعبيرات ممكن است اشاره به سلسله مراتب اين
گناهان باشد.
4- ناسخ و منسوخ و فلسفه آن
اين دو عنوان نيز براى بعضى بسيار بحثانگيز است و شايد تعجّب مىكنند كه
چگونه در قرآن آيات ناسخ و منسوخى وجود دارد (منظور از ناسخ و منسوخ اين است كه
حكمى بيايد و حكم ديگرى را بردارد مانند نماز خواندن به سوى مسجد الحرام و كعبه كه
باعث نسخ حكم نماز به سوى بيت المقدّس شد).
وجود ناسخ و منسوخ در قوانينى كه ساخته و پرداخته فكر انسانهاست جاى تعجّب
نيست، چرا كه امروز ممكن است قانونى بگذارند و فردا پى به اشتباهاتى در آن ببرند و
آن را نسخ كنند ولى در احكام الهى چگونه تصوّر مىشود؟
پاسخ اين سؤال را در يك جمله مىتوان خلاصه كرد و آن اين كه علم خداوند و
آگاهى بىپايان او هرگز دگرگون نمىشود ولى پارهاى از موضوعات در اثر گذشت زمان
تغيير مىيابد، مثلا ممكن است دارويى براى بيمارى، امروز داروى شفابخش باشد و چند
روز ديگر براى همان بيمار، زيانبار و خطرناك. طبيب آگاه، امروز دستور استفاده از
آن را مىدهد و چند روز ديگر آن را نسخ مىكند و ممنوع مىشمارد. در مثال قبله و
غير آن نيز مطلب همينطور است. ممكن است يك روز نماز به بيت المقدّس داراى مصالح
زياد باشد چرا كه كعبه مركز بتها شده، بعلاوه رنگ قوميّت به خود گرفته و اگر در
آغاز، نماز به سوى آن خوانده شود، مشكل ايجاد خواهد شد ولى نماز به سوى بيت
المقدّس به مدّت سيزده سال، اين زنگها را از اسلام مىزدايد و هر گاه بعد از هجرت
به مدينه نماز به سوى كعبه كه نخستين خانه توحيد است خوانده شود، داراى مصالح
بيشترى است و زيانى هم ندارد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 250