نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 245
12- «و احكامى كه در بعضى از اوقات، واجب است ولى وجوبش در زمان بعد از ميان رفته
است» (و بين واجب بوقته و زائل فى مستقبله).
اين تعبير در واقع اشاره به واجبات موقّت و غير موقّت است. واجبات موقّت مانند
روزه ماه مبارك رمضان كه در اين ماه، واجب مىشود و بعد از بين مىرود، به خلاف
تكاليف دائمى، مانند امر به معروف و نهى از منكر و اقامه حقّ و عدل كه هميشه واجب
و لازم است. [1] بعضى
نيز آن را اشاره به واجباتى مانند حج دانستهاند كه تنها يك بار، در عمر واجب است
و بعد از آن زايل مىگردد و بعضى مثال به مسأله هجرت زدهاند كه در آغاز اسلام- كه
مسلمين در مكّه در محدوديّت بودند- واجب بود ولى بعد از فتح مكّه وجوب هجرت زايل
گشت، هر چند امروز نيز در مناطق مشابه مكّه قبل از فتح، مسأله هجرت به قوّت خود
باقى است.
13- اينها همه در حالى است كه «انواع محرّمات در آن از هم جدا شده و هر يك
جداگانه تبيين گرديده است، از گناهان كبيره كه خداوند وعده عذاب خود را بر آن داده
گرفته، تا صغيرهاى كه غفران و آمرزش خويش را براى آن مهيّا ساخته است» (و مباين [2] بين محارمه من كبير اوعد عليه نيرانه او صغير ارصد له
غفرانه).
گناهان كبيره مانند شرك و قتل نفس است كه در آيات قرآن صريحا وعده عذاب، نسبت
به آنها داده شده است. [3]
[1] در واقع اين جمله محذوفى دارد،
زيرا صورت دوّم ناگفته مانده و در تقدير چنين است و بين ما يكون واجبا دائما.
[2] «مباين» خبر مبتداى محذوفى است و
در تقدير «هو مباين» است و ضمير «هو» به كتاب بر مىگردد، احتمال ديگرى نيز وجود
دارد، اما آنچه گفتيم مناسبتر به نظر مىرسد.
[3] در مورد شرك به آيه: «مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ
الْجَنَّةَ وَ مَأْواهُ النَّارُ» (سوره مائده،
آيه 72) مراجعه شود و در مورد قتل نفس به آيه «وَ مَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزاؤُهُ
جَهَنَّمُ خالِداً فِيها» (سوره نساء،
آيه 93).
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 245