نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 385
ما نيز اراده كردهايم آنها را در اين جهان و جهان ديگر سخت كيفر دهيم.
(آيه 80)- اين آيه در حقيقت بيان يكى
از علل توطئه گريهاى آنهاست، مىفرمايد: «آيا آنها مىپندارند كه ما اسرار پنهانى
و سخنان در گوشى آنها را نمىشنويم»؟ (أَمْ
يَحْسَبُونَ أَنَّا لا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَ نَجْواهُمْ).
ولى چنين نيست، هم ما مىشنويم، و هم «رسولان و (فرشتگان) ما نزد آنان حاضرند
و (نجواى آنها را) مىنويسند» (بَلى وَ
رُسُلُنا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ).
(آيه 81)- از آنجا كه در آيات گذشته،
مخصوصا در آغاز سوره گفتگو از مشركان عرب و اعتقادشان به وجود فرزند براى خدا در
ميان بود. در اينجا از طريق ديگرى براى نفى اين عقايد باطل وارد شده مىفرمايد: به
آنها كه دم از وجود فرزندى براى خدا مىزنند «بگو: اگر براى خداوند رحمن فرزندى
باشد من نخستين كسى بودم كه به او احترام مىگذاردم و از وى اطاعت مىكردم» (قُلْ إِنْ كانَ لِلرَّحْمنِ وَلَدٌ فَأَنَا أَوَّلُ
الْعابِدِينَ).
زيرا از همه شما ايمان و اعتقادم به خدا بيشتر و معرفت و آگاهيم فزونتر است، و
من قبل از شما به فرزند او احترام مىگذاردم از وى اطاعت مىكردم.
(آيه 82)- بعد از اين سخن به دليل
روشنى بر نفى اين ادعاهاى واهى پرداخته، مىفرمايد: «منزه است پروردگار آسمانها و
زمين، پروردگار عرش از توصيفى كه آنها مىكنند» (سُبْحانَ رَبِّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبِّ الْعَرْشِ
عَمَّا يَصِفُونَ).
كسى كه مالك و مدبر آسمانها و زمين است و پروردگار عرش عظيم مىباشد، چه نيازى
به فرزند دارد؟
(آيه 83)- سپس به عنوان بىاعتنائى و
تهديد اين لجوجان كه خود نوعى ديگر از روش بحث با اين قماش افراد است مىافزايد:
«اكنون (كه چنين است) آنها را به حال خود واگذار تا در باطل غوطهور باشند، و
سرگرم بازى! تا روزى را كه به آنها وعده داده شده است ملاقات كنند» و ميوههاى تلخ
اعمال و افكار زشت و ننگين خود را بچينند
(فَذَرْهُمْ يَخُوضُوا وَ يَلْعَبُوا حَتَّى يُلاقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي
يُوعَدُونَ).
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 385