نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 507
در دنباله آيه اضافه مىفرمايد: «ذكر خدا از آن هم برتر و بالاتر است» (وَ لَذِكْرُ اللَّهِ أَكْبَرُ).
ظاهر جمله فوق اين است كه بيان فلسفه مهمترى براى نماز مىباشد، يعنى يكى ديگر
از آثار و بركات مهم نماز كه حتى از نهى از فحشا و منكر نيز مهمتر است آن است كه
انسان را به ياد خدا مىاندازد كه ريشه و مايه اصلى هر خير و سعادت است، و حتى
عامل اصلى نهى از فحشا و منكر نيز همين «ذكر اللّه» مىباشد، در واقع برترى آن به
خاطر آن است كه علت و ريشه محسوب مىشود.
و از آنجا كه نيات انسانها و ميزان حضور قلب آنها در نماز و ساير عبادات بسيار
متفاوت است در پايان آيه مىفرمايد: «و خدا مىداند چه كارهايى را انجام مىدهيد» (وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تَصْنَعُونَ).
چه اعمالى را كه در پنهان انجام مىدهيد يا آشكار، چه نياتى را كه در دل
داريد، و چه سخنانى كه بر زبان جارى مىكنيد.
آغاز جزء 21 قرآن مجيد
ادامه سوره عنكبوت
(آيه 46)- براى بحث بهترين روش را بر گزينيد:
در آيات گذشته بيشتر سخن از نحوه بر خورد با «بت پرستان» لجوج و جاهل بود كه به
مقتضاى حال با منطقى تند، با آنها سخن مىگفت، و در اينجا سخن از مجادله با «اهل
كتاب» است كه بايد به صورت ملايمتر باشد.
نخست مىفرمايد: «با اهل كتاب جز به روشى كه از همه بهتر است مجادله نكنيد» (وَ لا تُجادِلُوا أَهْلَ الْكِتابِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ
أَحْسَنُ).
منظور در اينجا بحث و گفتگوهاى منطقى است، يعنى الفاظ شما مؤدّبانه، لحن سخن
دوستانه، محتواى آن مستدل، آهنگ صدا خالى از فرياد و جنجال و هر گونه خشونت و هتك
احترام، همه بايد در همين شيوه و روش انجام گيرد.
البته همين اصل كلى در بحث و مجادله اسلامى در مواردى ممكن است حمل بر ضعف و
زبونى شود، و يا طرف مقابل آنچنان مست و مغرور باشد كه اين
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 507