نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 422
و هنگامى كه سليمان با اين امر موافقت كرد او با استفاده از نيروى معنوى خود
تخت ملكه سبأ را در يك «طرفة العين» نزد او حاضر كرد: «پس هنگامى كه سليمان آن را
نزد خود مستقر ديد (زبان به شكر پروردگار گشود و) گفت: اين از فضل پروردگار من
است، تا مرا بيازمايد كه آيا شكر نعمت او را به جا مىآورم يا كفران مىكنم»؟! (فَلَمَّا رَآهُ مُسْتَقِرًّا عِنْدَهُ قالَ هذا مِنْ
فَضْلِ رَبِّي لِيَبْلُوَنِي أَ أَشْكُرُ أَمْ أَكْفُرُ).
سپس افزود: «و هر كس شكر كند به سود خويش شكر كرده، و هر كسى كفران كند
پروردگار من غنى و كريم است» (وَ مَنْ
شَكَرَ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ رَبِّي غَنِيٌّ
كَرِيمٌ).
تفاوت «عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ» و «عِلْمُ
الْكِتابِ»:
در حديثى از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله چنين آمده است كه «ابو سعيد خدرى»
مىگويد: من از معنى «الَّذِي عِنْدَهُ
عِلْمٌ مِنَ الْكِتابِ» از محضرش سؤال كردم فرمود:
«او وصىّ برادرم سليمان بن داود بود.» عرض كردم: «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» (رعد/ 43) از چه كسى سخن مىگويد.
فرمود: «ذاك اخى علىّ بن ابي طالب؛ او برادرم علىّ بن ابي طالب است»! توجه به
تفاوت «علم من الكتاب» كه علم جزئى را مىگويد، و «علم الكتاب» كه «علم كلى» را
بيان مىكند روشن مىسازد كه ميان «آصف» و «على» عليه السّلام چه اندازه تفاوت
بوده است؟!
(آيه 41)- نور ايمان در دل ملكه سبا:
سليمان براى اين كه ميزان عقل و درايت ملكه سبا را بيازمايد، و نيز زمينهاى براى
ايمان او به خداوند فراهم سازد، دستور داد تخت او را كه حاضر ساخته بودند دگرگون و
ناشناس سازند «گفت: تخت او را برايش ناشناس سازيد ببينيم آيا هدايت مىشود يا از
كسانى خواهد بود كه هدايت نمىيابند» و آيا تخت خود را مىشناسد يا نمىشناسد؟ (قالَ نَكِّرُوا لَها عَرْشَها نَنْظُرْ أَ تَهْتَدِي أَمْ
تَكُونُ مِنَ الَّذِينَ لا يَهْتَدُونَ).
(آيه 42)- به هر حال «هنگامى كه ملكه
سبا وارد شد، (به او) گفته شد: آيا تخت تو اين گونه است»؟ (فَلَمَّا جاءَتْ قِيلَ أَ هكَذا عَرْشُكِ).
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 422