نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 71
(آيه 47)- خيالهاى باطل يهود. در اين آيه بار
ديگر خداوند روى سخن را به بنى اسرائيل كرده و نعمتهاى خدا را به آنها يادآور
مىشود و مىگويد: «اى بنى اسرائيل نعمتهايى را كه به شما دادم به خاطر بياوريد»
(يا بَنِي إِسْرائِيلَ اذْكُرُوا نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ).
اين نعمتها
دامنه گستردهاى دارد، از نعمت هدايت و ايمان گرفته تا رهايى از چنگال فرعونيان و
بازيافتن عظمت و استقلال همه را شامل مىشود.
سپس از ميان
اين نعمتها به نعمت فضيلت و برترى يافتن بر مردم زمان خود كه تركيبى از نعمتهاى
مختلف است اشاره كرده، مىگويد: «من شما را بر جهانيان برترى بخشيدم»
(وَ أَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعالَمِينَ).
(آيه 48)- در اين آيه، قرآن خط بطلانى بر
خيالهاى باطل يهود مىكشد، زيرا آنها معتقد بودند كه چون نياكان و اجدادشان
پيامبران خدا بودند آنها را شفاعت خواهند كرد، و يا گمان مىكردند مىتوان براى
گناهان فديه و بدل تهيه نمود، همان گونه كه در اين جهان متوسل به رشوه مىشدند.
قرآن
مىگويد: «از آن روز بترسيد كه هيچ كس از ديگرى دفاع نمىكند»
(وَ اتَّقُوا يَوْماً لا تَجْزِي نَفْسٌ عَنْ نَفْسٍ شَيْئاً).
«و نه شفاعتى (بىاذن پروردگار) پذيرفته مىشود»
(وَ لا يُقْبَلُ مِنْها شَفاعَةٌ).
«و نه غرامت و بدلى قبول خواهد شد»
(وَ لا يُؤْخَذُ مِنْها عَدْلٌ).
«و نه كسى براى يارى انسان به پا مىخيزد»
(وَ لا هُمْ يُنْصَرُونَ).
خلاصه حاكم و
قاضى آن صحنه كسى است كه جز عمل پاك را قبول نمىكند.
در حقيقت آيه
فوق اشاره به اين است كه در اين دنيا چنين معمول است كه براى نجات مجرمان از
مجازات از طرق مختلفى وارد مىشوند: گاه يك نفر جريمه ديگرى را پذيرا مىشود و آن
را اداء مىكند. اگر اين معنى ممكن نشد متوسل به شفاعت مىگردد و اشخاصى را بر
مىانگيزد كه از او شفاعت كنند. باز اگر اين هم نشد سعى مىكنند كه با پرداختن
غرامت خود را آزاد سازند.
نام کتاب : برگزيده تفسير نمونه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 71