نام کتاب : بررسى طرق فرار از ربا نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 74
اگر تنها يك
روايت ضعيف داشته باشيم كه مشهور فقها به آن عمل كرده باشند، آن روايت پذيرفته
مىشود، تا چه رسد به اين كه روايات متعدّد و زيادى باشد.
نتيجه اين كه
روايات مذكور از نظر سند مشكلى ندارد.
و امّا از
نظر دلالت: از اين جهت چند مشكل مهم وجود دارد.
مشكل اوّل:
اگر فرار از ربا، به اين سادگى باشد، چرا معاريف و چهرههاى برجسته اصحاب ائمّه،
اين روايات را نقل نكردهاند؟ افرادى مانند زرارة، ابان بن تغلب، ابو بصير، هشام
بن سالم و مانند آنها؛ بلكه همه اين روايات را اصحاب درجه سوم و چهارم ائمّه نقل
كردهاند، در حالى كه مسئله مورد ابتلاى مردم بوده و قطعا مردم مسلمان از آن سؤال
مىكردند.
اين مطلب،
علامت سؤالى است كه ما را نسبت به محتواى اين روايات، دچار شكّ و ترديد مىكند!
دومين مشكل:
مشكل دوم اين احاديث اين است كه مخالف قرآن، و روايات معروف و معتبر ائمّه هدى
عليه السّلام است كه به ما دستور دادهاند كه هر روايتى را كه با كتاب اللّه مخالف
بود، آن را نپذيريد كه از ما نيست. [1]
توضيح اين
كه: در قرآن مجيد آيات فراوانى در مذمّت ربا آمده است كه هر كدام تعبيرات شديدى در
مورد اين بلاى اقتصادى و اجتماعى و اخلاقى دارد.
[1]. اين روايات به صورت مشروح، در كتاب وسائل
الشّيعه، جلد 18، ابواب صفات القاضى، باب 9، آمده است.
نام کتاب : بررسى طرق فرار از ربا نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 74