responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسلام و آزادى بردگان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 37

در سال‌هاى اخير در علم پزشكى فتح و پيروزى تازه‌اى پيدا شد. آقايى پيدا شده به نام: دكتر بارنارد براى اوّلين بار در تاريخچه علم و دانش بشر و در عمل جراحى و پزشكى توانست پيوند قلب كند.

يعنى قلبى را از درون سينه انسانى بيرون بياورد و در درون سينه انسان ديگرى كه قلبش از كار افتاده بود و در آستانه مرگ قرار گرفته بود جاى بدهد و بتواند مدت‌ها (حدود 500 روز) زنده نگه بدارد.

گرچه بعداً نيروى دفع بدن در مقابل جسم خارجى اين شخص را از پاى درآورد ولى در حدود 500 روز توانسته بود آقاى «بلى برك‌» با قلب مصنوعى زندگى كند.

در اين‌جا سؤال مى‌كنيم آيا آقاى دكتر بارنارد تنها با نيروى علم و دانش خودش توانست اين شاهكار عجيب را در جهان پزشكى نشان بدهد، آدمى كه ساده فكر كند مى‌گويد: بله، آقاى دكتر بارنارد بود كه اين كار را كرد.

اما متفكّر مى‌گويد تمام جهان انسانيت دست به دست هم دادند و اين عمل انجام شد. براى اين‌كه اين آقاى دكتر درس خوانده دانشگاهى بود، اساتيدى داشت كه آن اساتيد از افكار ديگران و از ذخائر فكرى متراكم شده هزاران ساله بشر و آزمايش‌هايى كه روى هم انباشته شده بود استفاده كرده بودند.

در طول تاريخ پزشكى بشر همه اينها متراكم شد. در كتاب‌ها آمد، در دانشگاه‌ها آمد، آقاى دكتر بارنارد، تحصيل يافته آن‌جا و حافظ علم و ميراث دانش گذشتگان بود و توانست از اين همه تجربيات چندين هزار ساله نتيجه‌گيرى كند.

پس در واقع آقاى دكتر بارنارد نقطه آخر اين جمله را گذاشت، مقدمات را قبلًا دانشمندان پيشين فراهم كرده بودند كاروان علم و دانش بشر را جلو برده بودند.

خلاصه اين‌كه چند هزار سال تمام افكار، تمام عقول دانشمندان بايد روى هم متراكم بشود دست به دست هم بدهد تا پيوند «قلبى» بشود، قلبى را از درون سينه‌اى بردارند و درون سينه ديگرى بگذارند!

آيا بدون علم و دانش مى‌شد اين كار را انجام دهند؟ بديهى است جواب منفى است، چندين هزار سال مى‌بايست علم و دانش، متفكرين و مغزهاى نيرومند بشر، دست به دست هم بدهند، تا نقل و انتقالى در قلب داده بشود و پيوند قلبى واقع گردد.

حالا در اين‌جا سؤال مى‌كنيم، اگر اين لامپ را باز كنند و به جاى آن لامپ ديگرى قرار بدهند، آيا تبديل كردن جاى اين دو لامپ با اين‌كه شايد گاهى دقت و مهارت فنى هم لازم داشته باشد ولى آيا اين علم و دانش بيشترى مى‌خواهد يا ساختن خود لامپ؟ ساختن يك لامپ مهم‌تر است يا جابجا كردن آن؟!

پيوند قلب هر اندازه مهم باشد و شاهكار عجيب در عالم پزشكى محسوب شود باز هم از نظر امثال همچون جابجا كردن لامپ‌هاست در برابر ساختمان خود قلب و اسرار درون قلب و ريزه كارى‌هاى آن و نظام عجيبى كه در ساختمان آن بكار رفته است، هيچ ارزشى در مقابل آن ندارد.

امروز كدام دانشمندى مى‌تواند بگويد يك پيوند قلب مديون هزار سال مغزهاى متفكّر است اما ساختمان قلب مديون طبيعتى است كه به اندازه يك بچه دوساله عقل و شعور ندارد، براى اين‌كه طبيعت از نظر مادى‌

نام کتاب : اسلام و آزادى بردگان نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 37
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست