نام کتاب : اسلام در يك نگاه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 99
و بيشتر غزوات [1] زمان پيامبر صلى الله عليه و آله نيز به آن باز مىگردد.
قرآن با صراحت مىفرمايد:
«اذِنَ لِلَّذِينَ
يُقَاتَلُونَ بِانَّهُمْ ظُلِمُوا وَ انَّ اللَّهَ عَلى نَصْرِهِم لَقَدِيرٌ*
الَّذِينَ أُخرِجُوا مِن دِيَارِهِم بِغَيرِ حَقٍّ الَّا ان يَقُولُوا رَبُّنَا
اللَّهُ وَ لَولَا دَفعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعضَهُم بِبَعضٍ لَّهدِّمَتْ صَوَامِعُ
بِيَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسمُ اللَّهِ كَثِيراً؛ به كسانى كه در معرض ستم و هجوم واقع شوند اجازه داده شده
كه از خود دفاع كنند، و خداوند قادر است آنها را پيروز كند، آنها كه از وطنشان
بدون حق بيرون رانده شدهاند، و تنها گناه آنها اين بود كه مىگفتند پروردگار ما
خداست و اگر خداوند جمعى از مردم (متجاوز) را به وسيله مردم (صالح) دفع نكند،
صومعههاى رهبانان و معابد نصارى و كنايس يهود و مساجدى كه نام خدا در آن برده
مىشود (به وسيله عناصر متجاوز) ويران خواهد شد». [2]
و به اين ترتيب به هنگامى كه حاكميّت ملّى جامعه اسلامى، و استقلال و كيان
آنها در برابر دشمنان، به خطر بيفتد، موظّفند بپاخاسته و تا آخرين نفس از خود دفاع
كنند.
جالب توجّه اينكه در اين آيه دفاع از تمام معابد، يكسان مطرح گرديده است و
اين خود نشانه ديگرى از روح صلحطلبى واقعى اسلام است. ولى بايد توجه داشت كه
اسلام هرگز با بتپرستى و بت خانه چنين معاملهاى را نكرده است، نه بتپرستى را
دين مىداند؛ و نه بت خانه را يك معبد، بلكه آن را نوعى. خرافه، گمراهى، انحطاط
فكرى و
[1]. جنگهايى كه پيامبر شخصاً
فرماندهى آنها را بر عهده داشت.