نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 362
1- آيا شيوه يا ابزار ياد شده موضوعيّت دارد؟ به
عبارت ديگر، آيا در اين گونه موارد هدف شارع مقدّس فقط از بين بردن مجرم است، و لو
با استفاده از ابزار نوين باشد، يا انجام اين كار به شيوه يا ابزار منصوص ضرورت
دارد؟
2- در صورت موضوعيّت داشتن، چنانچه اجراى رجم يا
مجازاتهايى نظير مجازات لواط با شيوههاى منصوص، در شرايطى خاصّ به مصلحت اسلام و
نظام مقدّس اسلامى نباشد (مثلًا موجب وهن اسلام و مسلمين گردد، يا چهره خشنى از
اسلام يا نظام اسلامى نشان دهد.) آيا مىتوان ضمن اجراى اصل حكم، شيوه اجراى آن را
تغيير داد؟
جواب: ظاهر ادلّه موضوعيّت است؛ ولى با عناوين
ثانويّه مىتوان آن را تغيير داد، و در بسيارى از شرايط در عصر و زمان ما انتخاب
شيوه رجم يا حدّ لواط مشكل دارد.
اقسام حدود
1- حدّ زنا
سؤال 931- در مادّه 63 قانون مجازات اسلامى چنين آمده
است: «زنا عبارتست از جماع مرد با زنى كه بر او ذاتاً حرام است.» بعضاً از اين
جمله چنين استفاده مىشود:
«چنانچه مرد و زنى حرمت ذاتى در عمل
زناشويى آنها نباشد، اين زناشويى حرمت ندارد، و وقتى كه حرمت نداشته باشد، رجم و
جلد شامل آنها نخواهد شد.» و در مادّه 66 همان قانون، چنين مىخوانيم: «هرگاه مرد
و زنى كه با هم جماع نمودهاند، ادّعاى اشتباه و ناآگاهى كنند، در صورتى كه احتمال
صدق مدّعى داده شود، ادّعاى مذكور، بدون سوگند پذيرفته مىشود، و حدّ ساقط
مىگردد.» مفهوم مخالف جملات اخير چنين مىشود: «در صورتى كه احتمال صدق مدّعى
داده نشود، مدّعى مىتواند با اتيان سوگند، مبنى بر اين كه دچار اشتباه و ناآگاهى
شده، خود را از اجراى حدّ نجات دهد.» آيا منظور از كلمات «اشتباه و ناآگاهى» كه در
مادّه اخير الذّكر آمده، اعمّ از اشتباه موضوعى و حكمى است، يا فقط اشتباه موضوعى
منظور است؟ لطفاً بقيّه موادّ مذكور را نيز توضيح دهيد:
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 362