1- آيا جواز متعه مربوط به دوره و شرايط خاصّى از
تاريخ اسلام بوده است؟
2- آيا حكومت اسلامى در قبال قانونمندى، يا
جلوگيرى از گسترش آن در جامعه، وظيفهاى دارد؟
3- در شرايط كنونى وظيفه روحانيّت در ارتباط با
ازدواج موقّت چيست؟ آيا همچون ساير احكام مكلّف به ترويج آن هستند؟
4- در فتواى مشهور آمده است: «زن يائسه عدّه ندارد.»
آيا كسانى كه لولههاى رحم خود را بستهاند، در حكم زنان يائسه هستند؟
جواب: مسأله متعه اختصاص به زمان معيّنى نداشته، و
ندارد، ولى گاهى (مثل زمان ما) شرايط ايجاب مىكند قيود و شرايطى براى آن قائل
شوند، كه افراد هوسباز از آن سوء استفاده نكنند. و تبليغ از آن بدون فراهم شدن آن
شرايط خالى از مشكلات نيست؛ و امّا زنانى كه لولههاى خود را ببندند، مشمول يائسه
بودن نيستند؛ بلكه در حكم «من لا تحيض فى سنّ من تحيض» مىباشند.
سؤال 673- در اختلاف بين عقد موقّت و دائم حكم چيست؟ در
صورت امكان دلايل آن را ذكر فرماييد:
جواب: ما در مسأله اختلاف در عقد دائم و موقّت، به
سراغ الفاظ نمىرويم، و معتقديم تفاوت اين دو عقد از قبيل اقلّ و اكثر است. قدر
متيقّن كه اقل است را مىگيريم، و اكثر را رها مىكنيم؛ مگر اين كه دليلى بر آن
اقامه شود. و مسأله انقلاب عقد موقّت به دائم را در فرض ترك ذكر مدّت قبول نداريم،
و قانون «العقود تابعة للقصود» را همه جا حاكم مىدانيم.
احكام نگاه و نظر
سؤال 674- اخيراً برخى از بانوان نسبت به ابرو يا دور
لب، عمليّات تاتو انجام مىدهند، (پررنگ كردن دور ابرو و لب با خالكوبى) كه طبعاً
زينت تلقّى مىشود. و گاه پوشاندن آن نيز مقدور نمىباشد. لطفاً بفرماييد كه اين
عمل مشمول آيه شريفه
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 253