responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 195

شده‌ام و به همان نسبت از نظر درآمد، فعلًا امكانات مالى اجازه اين كار را نمى‌دهد؛ مگر اين كه ملك شخص خودم را در معرض فروش قرار دهم، و چنان چه ملك را به فروش برسانم در مضيقه قرار خواهم گرفت. آيا جايز است ملكى كه از آن امرار معاش مى‌كنم، در معرض فروش قرار دهم؟

جواب: اگر هزينه‌هاى واجب حجّ را نداريد مستطيع نيستيد و مى‌توانيد فيش حجّ خود را بفروشيد و قيمت آن را مصرف كنيد.

سؤال 601- يكى از مؤمنين اهل مدينه از مسجد شجره محرم مى‌شود و به قصد اين كه در جدّه پولى از برادرش بگيرد، تا به وسيله آن مستطيع شود، به طرف جدّه حركت مى‌كند؛ ولى برادرش پولى ندارد كه به او بدهد، مدّتى براى تهيّه پول معطّل مى‌شود تا اين كه پس از مدّتى شخصى مقدارى پول به عنوان هديه يا غير آن به برادرش مى‌دهد و او هم در اختيار اين شخص مى‌گذارد آيا احرام اوّلش صحيح است؟

جواب: ظاهر اين است كه احرامش صحيح و حجّ او كفايت از حَجّة الإسلام مى‌كند.

حجّ نيابتى‌

سؤال 602- پدر يا مادرى براى حجّ ثبت نام كرده و پيش از فرا رسيدن نوبت اعزام، فوت نموده و نسبت به حجّ خود وصيّتى نكرده است؛ اكنون با توافق ورثه، يكى از فرزندان متوفّى جهت انجام حجّ نيابتى انتخاب مى‌شود و اين در شرايطى است كه اين شخص (فرزند)، استطاعت بدنى و مالى دارد و استطاعت طريقى او منحصراً با استفاده از فيش متوفّى (پدر يا مادر) حاصل مى‌شود. سؤال اين است كه:

الف) آيا اين شخص (فرزند) بايد براى خود حجّ بجا آورد، يا براى پدر و مادر خود؟

نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 195
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست