responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 327

سه فرزند اناث مانده است. ماترك آن مرحومه ملكى است به ارزش حدود ده ميليون تومان كه تصميم داشتيم بفروشيم و هركس سهم خود را بردارد. خواهرانم دستخطى از آن مرحومه ارائه مى‌دهند به اين مضمون كه فرزندانم هنگام تقسيم ارثيه بين دختر و پسر فرق قائل نشوند و همه به يك نسبت برخوردار شوند حال با توجّه به اين كه همگى ما صحّت دستخط يعنى تعلّق داشتن به آن مرحومه را قبول داريم امّا ممكن است بعضى از برادران لااقل ته دل به اين امر رضايت نداشته باشند، بفرماييد كه تكليف شرعى چيست؟

جواب: با توجّه به اين كه مادر حق داشته در ثلث مال خود تصرّف كند، آنچه درباره سهم دختران گفته است هيچ اشكالى ندارد چون تفاوت مزبور از ثلث كمتر مى‌شود. بنابراين همان‌طور كه مادر وصيّت كرده است بايد عمل كنيد.

سؤال 1108- زنى بيست و پنج سال پيش از شوهرش طلاق گرفته و از آن شوهر يك پسر و يك دختر دارد و مرد زن ديگرى اختيار كرده كه از او نيز دخترى دارد و او را نيز بيست سال پيش طلاق داده است و زن سوّمى اختيار كرده است. پدر و پسرش در اثر واژگون شدن ماشين، فوت نموده‌اند و تقدّم و تأخر فوت هيچ كدام معلوم نيست و زن طلاق‌گيرنده ادّعا مى‌نمايد پسرش كه هيچ‌گونه مالى ندارد و با پدرش زندگى مى‌كرد و مجرّد بوده، بايد از پدر ارث برده و ارث پسرش به او برسد، آيا به او ارث مى‌رسد (توضيح اينكه پدر داراى ورثه‌هاى زير مى‌باشد: دو دختر، مادرش و زنى كه در حال حاضر در خانه اوست)؟

جواب: ارث آن مرد به دو دختر و پسرى كه تصادف كرده و همسر و مادرش مى‌رسد، يك هشتم آن به همسر و يك ششم آن به مادر و بقيّه 4 سهم مى‌شود، دو سهم، از آن پسرى است كه تصادف كرده و از طريق او به مادرش مى‌رسد (در صورتى كه وارثش فقط مادر بوده باشد) و به هر يك از دختران يك سهم مى‌رسد.

سؤال 1109- وارث زيد متوفى يك خواهرزاده مادرى است، از طرف ديگر سه تن از

نام کتاب : استفتاءات جديد نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 327
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست