نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 463
نشناس، حسود و كينه توز مىپندارند، ولى هرگاه در اجتماع ظاهر شوند، و دوستان
خوبى براى خود برگزينند، به زودى مىفهمند كه همه اين توقعات باطل بوده است.
4- غافل ماندن از عيوب خويش. انسان به خاطر حب ذات معمولًا عيوب خود را
نمىبيند، بلكه گاه عيوب خود را، صفات برجسته و نقطههاى قوّت مىپندارد، چرا كه
انسان هميشه بايد عيوب خود را در آيينه قضاوت ديگران تماشا كند، و ببينند افراد
بىطرف و بىنظر درباره او چه مىگويند و چه انتقاد و ايرادى دارند، حتى گاهى
انسان عيوب خود را در آيينه فكر بدخواهانش بهتر مىتواند ببيند، چرا كه در صدد عيب
جويى هستند، و مو به مو شرح مىدهند؛ ولى افراد منزوى و گوشه گير از چنين آئينهاى
محرومند.
5- دور ماندن و محروم ماندن از تجربيات ديگران- فكر و نيروى هر انسانى محدود
است و تنها بخشهاى كوچكى از زندگى را مىتواند تجربه كند. ولى اگر با ديگران
مخصوصاً افراد صاحب نظر در تماس باشد، دريايى از علم و دانش و تجربه و آزمون در
اختيار قرار مىگيرد، كه مىتواند همه خواستههاى خود را در آن بيابد، و مشكلات را
به كمك اين علوم و تجربهها حل نمايد.
يكى از اسرار پيشرفت سريع علم در زمان ما، تشكيل كنگرهها، انجمنها، و به
اصطلاح همايشها است كه از مناطق مختلف يك كشور يا از نقاط مختلف دنيا در هر سال،
و گاه در هر ماه جمع مىشوند و در اين گردهمايىها، فرآوردههاى علمى و تجربيات
خود را به يكديگر منتقل مىسازند، و گاه رسانههاى عمومى جانشين اين گردهمايىها
مىشود.
در يك سخن بركات و آثار و نتايج اجتماع گرايى بيش از آن است كه بتوان در اين
مختصر بيان كرد، و آنچه گفتيم گوشهاى از آن بود، و همچنين زيانهاى انزواطلبى و
گوشهگيرى فراتر از اينها است.
***
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 463