نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 457
كسى براى دعوت به دين باقى نمىماند، بياييد پراكنده شويم تا زمانى كه پيامبرى
كه عيسى عليه السلام به ما وعده داده است ظاهر شود- مقصودشان محمّد صلى الله عليه
و آله بود- آنها به غارهاى كوهها پناه بردند، و آيين رهبانيّت را به وجود آوردند»[1] (بنابراين
رهبانيت جزء آيين مسيح عليه السلام نبود، روشى بود كه در شرايط خاصّى، جمعى از
پيروان مسيح عليه السلام براى حفظ خود به وجود آوردند.
احاديث مخالف و معارض!
در برابر روايات بالا، رواياتى در منابع حديث آمده است كه نشان مىدهد
انزواطلبى مطلوب و دقيقاً در تضاد با روايات و بحثهاى سابق است، از جمله:
1- در حديثى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «الْعُزْلَةُ عِبادَةٌ؛ گوشهگيرى عبادت است».[2]
2- در حديث ديگرى از امام اميرالمؤمنين عليه السلام آمده است: «مَنْ انْفَرَدَ عَنِ النَّاسِ انَسَ بِاللَّهِ
سُبْحانَهُ؛ كسى كه از مردم جدا شود، با خدا انس
مىگيرد».[3]
3- در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است: «فِى اعْتِزالِ ابْناءِ الدُّنْيا جَماعُ الصَّلاحِ؛ در جدايى از مردم دنيا، مجموعه مصلحتها است».[4]
4- ونيز در حديث ديگرى از همان حضرت آمده است: «فِى الْانْفِرادِ لِعِبادَةِ اللَّهِ كُنُوزُ الْارْباحِ؛ در جدايى از مردم براى عبادت پروردگار، گنجهاى منفعتها
نهفته است.»[5]
5- در حديثى از امام كاظم عليه السلام مىخوانيم كه به هشام بن حكم فرمود:
«الصَّبْرُ عَلَى الْوَحْدَةِ عَلامَةٌ عَلى قُوَّةِ الْعَقْلِ فَمَنْ عَقَلَ عَنِ
اللَّهِ اعْتَزَلَ عَنِ الدُّنْيا وَ الرَّاغِبِيْنَ فِيْها وَ رَغِبَ فى ما
عِنْدَاللَّهِ ...؛ صبر بر تنهايى دليل قوت
عقل است، كسى كه عقل الهى داشته باشد، از اهل دنيا و دنياپرستان، دورى مىگزيند و
به آنچه در نزد خداست رغبت مىورزد».[6]
اين احاديث گواهى مىدهند كه انزوا و دورى از مردم، نشانه عقل و دانش و