نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 452
و حديث معروف «لا رُهْبانِيَّةَ فِى الْاسْلامِ؛ در اسلام رهبانيت وجود ندارد» در منابع مختلف آمده است.
سخن درباره رهبانيت و تاريخچه و ابعاد و نتايج آن بسيار است، براى آگاهى بيشتر
مىتوانيد به تفسير نمونه ذيل آيه فوق مراجعه فرماييد [1] و در بحثهاى آينده نيز اشارات ديگرى به اين
مطلب خواهيم داشت.
اجتماع گرايى و انزواطلبى در روايات اسلامى
يك نگاه اجمالى به تعليمات اسلام در زمينههاى مختلف به خوبى نشان مىدهد كه
همه جا اسلام طرفدار جماعت و اجتماع است، و حتّى عبادات اسلامى كه رابطه ميان خلق
و خالق است و به صورت دستهجمعى انجام مىشود.
اذان و اقامه دعوت عام به سوى نماز و فلاح و رستگارى است (حَىَّ عَلَى الصَّلاةِ، حَىَّ عَلَى الْفَلاحِ) ضميرها در سوره حمد، همه به صورت جمعى است، و در شكل متكلم
معالغير، و در پايان نماز سلامى است عام بر همه مؤمنان و نمازگزاران.
نماز جماعت و از آن فراتر نماز جمعه و از همه فراتر حج، عباداتى مىباشند كه
به طور كامل جنبه اجتماعى دارند.
در روايات اسلامى تأكيد فراوان بر لزوم جماعت و همراهى و همگامى با آن شده است
از جمله:
1- در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم كه فرمود: «ايُّها النَّاسُ عَلَيْكُمْ بِالْجَماعَةِ وَ ايَّاكُمْ
وَ الْفُرْقَةَ؛ اى مردم! بر شما است كه از جماعت جدا نشويد،
و از جدايى و پراكندگى بپرهيزيد»[2]
2- در حديث ديگرى از همان بزرگوار مىخوانيم: «الْجَماعَةُ رَحْمَةٌ، وَ الْفُرْقَةُ عَذابٌ؛ اجتماع رحمت است، و پراكندگى عذاب.»[3]
3- در حديث ديگرى باز از همان حضرت آمده است: «يَدُاللَّهِ عَلَى الْجَماعَةِ فَاذَا اشْتَدَّ