نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 433
تفسير و جمع بندى
در نخستين آيه مورد بحث خداوند سه گروه را شديداً مورد تهديد قرار مىدهد
منافقان و بيماردلان (اراذل و اوباش هوسباز) و شايعه پراكنان كه اگر دست از كارهاى
خود يعنى مزاحمت نواميس مردم و تضعيف روحيه مسلمين و نشر شايعات دروغين درباره
زنان پاكدامن برندارند به شديدترين مجازات گرفتار خواهند شد، مىفرمايد: «اگر
منافقان و آنها كه در دلهايشان بيمارى است و آنها كه اخبار دروغ و شايعات بىاساس
در مدينه پخش مىكنند دست از كار خود نكشند تو را بر ضد آنها مىشورانيم، سپس
نمىتوانند جز مدت كوتاهى در اين شهر در كنار تو باشند- و از همه جا طرد مىشوند-
و هر جا يافت شوند دستگير خواهند شد و به قتل مىرسند (لَئِنْ لَمُ يَنْتَهِ الْمُنافِقُونَ وَالَذينَ فى
قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فى الْمَدينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَ
لا يُجاوِرُوُنَكَ فيها الَّا قَليلًا- مَلْعُونينَ ايْنما ثُقِفُوا اخِذُوا
وَقُتِلُوا تَقْتيلًا).
اين غيرت الهيّه كه سبب دفاع شديد از عرض و نواميس و كيان مسلمين شده است
سرمشقى براى همه در مسأله غيرت دينى و ناموسى است و نشان مىدهد كه در برابر اراذل
و اوباش و منافقان كوردل و بيماردلان نبايد بىتفاوت يا خونسرد باشند.
اين تعبير با آنچه از فعل پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله در تاريخ نقل شده
كه در اين گونه موارد سخت گير بود و با متخلفان برخورد شديد مىكرد، نشان مىدهد
كه اين مسأله به عنوان يك فضيلت اخلاقى و وظيفه اجتماعى پذيرفته شده است.
تعبيرات سه گانه در آيه بالا
(مُنافِقُونَ، الَذينَ فى قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْمُرُجِفُونَ) ممكن است همه اشاره به گروه معينى باشد كه با انواع كارهاى
خلاف به تضعيف مسلمين مىپرداختند، ولى ظاهر آيه، و پارهاى از شأن نزولها نشان
مىدهد كه اشاره به سه گروه مختلف است: منافقان با پخش شايعاتى درباره غزوات
پيامبر صلى الله عليه و آله در مدينه سعى داشتند روحيه مسلمانان را تضعيف كنند، و
گروهى از اراذل و اوباش با ايجاد
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 433