نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 403
اين سخن را با حديثى از امام صادق عليه السلام پايان مىدهيم: «انَّمَا الْمُؤمِنُ الَّذى اذا غَضَبَ لَمْ يَخْرُجُهُ
غَضَبَهُ مِنْ حَقّ، وَ اذا رَضِىَ لَمْ يَدْخُلْهُ رَضاهُ فِى باطِلٍ؛ مؤمن كسى است كه هرگاه خشمگين شود، خشم او را از دائره حق
خارج نمىكند، و هرگاه (از كسى) خشنود گردد، خشنوديش او را در باطل وارد
نمىسازد».[1]
حلم و بردبارى
نقطه مقابل غضب و خشم لجام گيسخته، حلم و بردبارى و خويشتن دارى است، و همان
گونه كه از امام حسن عليه السلام نقل شده كه وقتى از حضرتش درباره تفسير حلم سؤال
كردند فرمود: «كَظْمُ الْغَيْظِ وَ مِلكُ النَّفْس؛ حلم فرو بردن غضب و تسلّط بر نفس است».[2]
و نشانه آن حسن برخورد با افراد و معاشرت بالمعروف است، همان گونه كه در حديثى
از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله آمده است: «لَيْسَ بِحَليمٍ مَنْ لَمْ يُعاشِر بِالْمَعْروُفِ مَنْ
لابُدَّ لَهُ مِنْ مُعاشِرَتِهِ؛ كسى كه نسبت
به افرادى كه ناچار است با آنها معاشرت كند خوش رفتارى نداشته باشد، حكيم و بردبار
نيست».[3]
افرادى هستند كه بر اثر عجز و ناتوانى بردبارى پيشه مىكنند، و در واقع داراى
فضيلت حلم نيستند چرا كه هر وقت قدرت پيدا كردند، دست به انتقام دراز مىكنند،
همان گونه كه در حديثى از اميرمؤمنان على عليه السلام مىخوانيم: «لَيْسَ الحَليمُ مَنْ عَجَزَ فَهُجِمَ وَ اذا قَدَرَ
انْتَقَمَ، انَّما الْحَليمُ مَنْ اذا قَدرَ عَفى؛ كسى كه به خاطر عجز و ناتوانى ساكت شود و اقدام به كارى نكند و به هنگام
توانايى انتقام بگيرد حليم و بردبار نيست. حليم كسى است كه به هنگام توانايى
ببخشد».[4]
به هر حال حلم و بردبارى همه كس مخصوصاً براى رؤساء و مديران و سرپرستهاى
خانوادهها، يكى از باارزشترين فضائل اخلاقى است كه سبب پيشرفت و تعالى و حسن
مديريت و جذب دلها و حل مشكلات عظيم است.