نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 396
«اذا غَضِبَ
احَدُكُمْ فَلْيَتَوضَّأ؛ هنگامى كه
كسى از شما خشمگين شود وضو بگيرد».[1]
از اين تعبير استفاده مىشود كه وضو گرفتن به هنگام خشم و غضب مستحب است و در
فرو نشاندن آتش غضب تأثير دارد.
مرحوم علامه مجلسى در تفسير كوتاهى كه بر اين حديث نوشته است مىفرمايد:
«بعيد نيست كه منظور از وضو گرفتن در
اينجا شستن دست باشد». ولى با توجه به اين كه وضو در لسان روايات به معنى همين
وضوى نماز است و به اصطلاح حقيقت شرعيه در معنى جديد شده است، ظاهر حديث مزبور
همان وضوى نماز است.
در بعضى از روايات از رسول خدا صلى الله عليه و آله علاوه بر وضو، غسل هم وارد
شده است مىفرمايد: «وَ اذا غَضِبَ
احَدُكُمْ فَلَيَتَوَضَّأ وَ لْيَغْتَسِلْ فَانَّ الْغَضَبَ مِنَ النّارِ؛ هنگامى كه كسى از شما خشمگين مىشود وضو بگيرد و غسل كند،
زيرا غضب از آتش است» (و آتش را آب خاموش مىكند).[2]
و در تعبير ديگرى آمده است كه غضب از شيطان است، و شيطان از آتش آفريده شده و
آتش را آب خاموش مىكند، بنابراين هنگامى كه كسى از شما خشمگين شد وضو بگيرد». [3]
هرگاه امور بالا به يكديگر ضميمه شود، و اضافه بر آنها انسان در پيامدهاى
خطرناك غضب در دنيا و آخرت، و كيفر و مجازات الهى آن بينديشد به يقين آتش غضب او
هر چند شديد و سوزان باشد خاموش خواهد شد. مشكل آنجا پيدا مىشود كه انسان در همان
حال و در همان صحنه بماند و هيچ تغيير و دگرگونى در وضع خود ندهد كه نجات از
پيامدهاى آن، مشكل و گاه غير ممكن مىشود.
اقسام غضب
خشم و غضب هميشه جنبه منفى ندارد، گاه جنبه مثبت دارد و براى زندگى مادى و
معنوى انسان ضرورى و لازم است. بنابراين مىتوان غضب را به مثبت و