نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 389
3- غضب منطق انسان را خراب مىكند، و به گزافهگويى و باطل گويى وامىدارد، و
اگر شخص غضبناك در مقام قضاوت باشد به يقين داورى صحيح نخواهد كرد. به همين دليل
در حديثى از اميرمؤمنان على عليه السلام مىخوانيم: «شِدَّةُ الْغَضَبِ تُغَيِّرُ الْمَنْطِقَ وَ تَقْطَعُ
مادَّةَ الْحُجَّةِ، وَ تُفَرِّقُ الْفَهْمَ؛ شدت غضب منطق انسان را دگرگون مىسازد، و ريشه دليل را قطع مىكند، و فهم و
شعور را پراكنده مىسازد».[1]
در آداب القضاء در كتاب قضاوت از كتب فقهيه نيز تصريح شده است كه قاضى به
هنگام غضب بر كرسى قضاوت ننشيند.
در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «مَنِ ابْتُلِىَ بِالْقَضاءِ فَلا يَقْضِى وَ هُوَ
غَضْبانٌ؛ كسى كه گرفتار امر قضاوت مىشود، در حال غضب
قضاوت نكند».
4- ديگر از پيامدهاى سوء خشم و غضب، آشكار شدن عيوب پنهانى انسان است زيرا در
حال عادى، هر كس خود را كنترل مىكند، تا عيوب و نقطه ضعفهاى خويش را پنهان دارد،
و آبرويش را در برابر اين عيوب كه تقريباً همه كم و بيش دارند حفظ نمايند، اما
هنگامى كه آتش خشم و غضب شعلهور مىشود، پردهها كنار مىرود، و كنترل عقل
برداشته مىشود، و عيوب مخفى انسان آشكار مىگردد، و آبروها بر باد مىرود.
در غررالحكم از اميرمؤمنان على عليه السلام چنين نقل شده است: «بِئْسَ الْقرِيْنُ الْغَضَب يُبْدِىُ الْمَعايِبَ، وَ
يُدْنِى الشَّرَّ وَ يُباعِدُ الْخَيْرَ؛ غضب
همنشين بدى است، عيوب نهانى را آشكار مىسازد، شر و بدى را نزديك و خير و نيكى را
دور مىسازد».[2]
5- خشم و غضب راه شيطان را به سوى انسان باز، و به او نزديك مىسازد، زيرا
ايمان و عقل كه دو مانع قوى در برابر هجمات شيطانند به هنگام غضب، ضعيف و ناتوان
مىشوند، و موانع از سر راه شيطان برداشته مىشود به همين دليل به آسانى در انسان
نفوذ مىكند.
در حديث معروفى مىخوانيم: هنگامى كه نوح عليه السلام امت خود را (كه بعد از
ارشاد و