نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 330
بعضى از پيامدهاى سوء آن نيز اشاره گرديده است، و اگر در مذمت اين صفت نكوهيده
جز بعضى از اين آيات نبود كفايت مىكرد تا چه رسد به اين آيات متعدد و روايات
بيشترى كه در بحث آينده خواهد آمد.
سوءظن در روايات اسلامى
نكوهش از سوء ظن به عنوان يكى از بدترين و زشتترين رذائل اخلاقى در روايات
اسلامى بازتاب گستردهاى دارد. به عنوان نمونه به روايات زير توجه فرماييد:
1- در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم: «ايّاكُمْ وَ الظَّنُّ فَانَ الْظَنَّ اكْذَبُ الْكِذْبِ؛ از گمان بد بپرهيزيد كه گمان بد، بدترين نوع دروغ است».[1]
2- در حديث ديگرى از همان حضرت مىخوانيم: «انَّ اللَّهَ حَرَّمَ مِنَ الْمُسْلِمِ دَمَهُ وَ مالُهُ
وَ عِرْضُهُ وَ انْ يَظُنَّ بِهِ السُّوءِ؛
خداوند خون و مال و آبروى مسلمانان را بر يكديگر حرام كرده و همچنين گمان بد
درباره آنها».[2]
3- در حديث تكان دهندهاى از على عليه السلام مىخوانيم: «لا ايْمانَ مَعَ سُوءِ ظَنٍّ؛ كسى كه سوء ظن دارد ايمان ندارد».[3]
اين تعبير ممكن است اشاره به سوءالظن نسبت به مردم يا نسبت به خدا و يا هردو
بوده باشد.
4- در حديث ديگرى از همان حضرت مىخوانيم: «ايَّاكَ انْ تُسِيىءَ الظَنَّ فَانَّ سُوءَالظَّنِ
يُفْسِدُ الْعِبادَةَ وَ يُعَظِّمُ الْوِزْرَ؛ از سوء ظن بپرهيز چرا كه سوء ظن عبادت را فاسد، و پشت انسان را از بار گناه
سنگين مىكند».[4]
5- در حديث ديگرى از اميرمؤمنان على عليه السلام مىخوانيم: «سُوءُ الظَّنِ بِالُمحْسِنِ شَرُّالْاثْمِ وَ اقْبَحُ
الظُّلْمِ؛ بدگمانى نسبت به افراد نيكوكار بدترين گناه
و زشتترين ستمگرى است».[5]