نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 286
مىسازند.
در مجموع همانطور كه در روايات سابق خوانديم جدال و مراء يكى از چهار چيزى است
كه قلب را مىميراند و روح انسان را بيمار مىسازد.
چه بهتر كه انسان بحثهاى خود را با ديگران با محبت و دوستى و تواضع و مهربانى
و به صورت جستجوى حق برگزار كند كه هم از علم و دانش آنها بهره گيرد و هم آنها از
علم و دانش او بهرهمند شوند و با كمك يكديگر بتوانند مطالب پيچيده را بشكافند و
به واقعيتها برسند و اين همان جدال بر حق است.
انگيزههاى جدال و مراء
با توجه به رابطه نزديكى كه در ميان صفات رذيله وجود دارد و غالب آنها با
يكديگر مرتبطند و علت و معلول يكديگر محسوب مىشوند اين خلق و خوى نكوهيده يعنى
جدال و مراء و پرخاشگرى بىمنطق نيز از صفات زشت ديگر سرچشمه مىگيرد.
1- از عوامل مهم جدال و مراء كبر و غرور است كه به انسان اجازه نمىدهد به
آسانى در برابر حق تسليم شود و او را وادار مىكند كه براى حفظ برترى جويى خود حق
را از طريق جدال و مراء انكار نمايد لذا در حديثى از امام صادق عليه السلام از
پدران بزرگوارش عليهم السلام نقل شده است كه فرمود: «انَّ مِنَ التَّواضُعِ انْ يَرْضى الرَّجُلُ
بِالَمجْلِسِ دُونَ الَمجْلِسِ وَ انْ يُسَلِّمَ عَلى مَنْ يَلْقى وَ انْ يَتْرُكَ
الْمِراءَ وَ انْ كانَ مُحِقّاً وَ لا يُحِبَّ انْ يُحْمَدَ عَلَى التَقْوى؛ در اين حديث امام چهار چيز را نشانه تواضع دانسته: نشستن
در هر جاى مجلس كه ميسّر باشد و سلام كردن بر هر كسى كه ملاقات مىكند و ترك مراء
هر چند حق با او باشد و عدم خشنودى از ستايش ستايشگران در برابر تقوا».[1]
2- خودنمائى و اظهار فضل و رياكارى يكى ديگر از انگيزههاى جدال و مراء و
جرّوبحثهاى پرخاشگرانه است كه بسيار متداول و معمول است به ويژه در مجلسى