نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 284
الْمُمارَاةِ؛ كانون شر
لجاجت و كثرت جر و بحثهاى بىمنطق است».[1]
10- اين بحث را با حديث ديگرى از سلمان فارسى از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و
آله پايان مىدهيم كه فرمود: «لا
يُؤْمِنُ رَجُلٌ حَتَّى يُحِبَّ اهْلِ بَيْتى وَ حَتَّى يَدَعَ الْمِراءَ وَ هُوَ
مُحِقٌّ فَقالَ عُمَرُ بْنُ الْخَطابِ ما عَلامَةُ حُبِّ اهْلِ بَيْتِكَ؟ قالَ:
هذا، فَضَرَبَ بِيَدِهِ عَلى عَلِىِبْنِابىطالِبٍ عليه السلام؛ هيچ كس ايمان (به من) نمىآورد مگر اين كه اهل بيت مرا
دوست دارد و مراء را هر چند حق با او باشد ترك كند. عمر (در آنجا حاضر بود) و گفت
علامت محبت اهل بيت تو چيست؟ پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمود: اين (را دوست
بدارد) و با دستش بر (شانه) على عليه السلام زد.[2]
بىشك اين دو موضوع را كه پيغمبر اكرم در كلام خود به عنوان نشانه ذكر كرده
است با هم رابطه دارد، ممكن است رابطهاش اين باشد كه دلائل فضيلت على عليه السلام
و اهلبيت عليهم السلام به قدرى روشن است كه اگر كسى اهل جدال و مراء و پرخاشگرى
نباشد به حقيقت آن پى مىبرد.
***
روايات در زمينه نكوهش مراء بسيار
فراوان است. ده حديثى كه در بالا ذكر كرديم گلچينى از ميان آنها بود و دقت در همين
احاديث براى پى بردن به خطرات اين خلق وخوى نكوهيده و آثار اسفانگيز و مخرب آن در
فرد و جامعه روشن است.
آثار و پيامدهاى جدال و مراء
تاكيدهاى فراوان كه در آيات قرآن و روايات متواتر اسلامى در مذمت جدال و مراء
و جر و بحثهاى پرخاشگرانه و بىمنطق وارد شده به خاطر آن است كه اولًا نخستين اثر
منفى اين كار و اخلاق سوء پرده افكندن بر چهره حقايق است و بدترين حجاب را ميان
انسان و درك حقايق ايجاد مىكند بهگونهاى كه گاه حتى