نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 246
اين تعبير نشان مىدهد كه وفاى به عهد از نظر اسلام و قرآن آنقدر اهميت دارد
كه همرديف ايمان به خدا و نماز و زكات است.
با توجه به اينكه ماده اصلى «وفا» اين است كه چيزى به حد كمال و تمام برسد، هنگامى كه كسى به
عهد و پيمان خود عمل كند اين واژه درباره او به كار مىرود و «وَفى بِعَهْدِه» يا «اوُفى بِعَهْدِه» گفته مىشود (بنابراين ثلاثى مجرد و مزيد اين واژه هر دو
يك معنى مىدهد).
واژه «عهد» در اصل به معنى «سركشيدن» و «پاسدارى» از چيزى است و به همين دليل به قراردادهائى كه بايد آنها
را حفظ كرد و دقيقاً رعايت نمود عهد گفته مىشود.
اين نكته نيز حائز اهميت است كه قرآن هيچ قيد و شرطى براى وجوب وفاى به عهد در
اين آيه قائل نشده است، بنابراين هم عهدهاى الهى را شامل مىشود و هم عهد و
پيمانهاى مردمى را، خواه در برابر مسلمانان باشد يا غير مسلمانان يعنى مادام كه
آنها به عهد و پيمان خود پايبند باشند مسلمين نيز بايد عهد و پيمانهائى كه با آنان
دارند رعايت كنند.
***
در دومين آيه كه در شرح صفات مؤمنان
راستين آمده است و با «قد افلح المؤمنون» شروع مىشود، به هفت وصف از مهمترين و اساسىترين صفات
مؤمنان اشاره شده كه در بيان پنجمين و ششمين صفت مىفرمايد: آنها كسانى هستند كه
نسبت به امانتها و عهد و پيمانشان رعايت مىكنند (و به آن پايبند هستند) (وَالَّذِينَ هم لِاماناتِهِم و عَهْدِهِمْ راعُون).
در اين آيه كه در دو سوره قرآن بى كم و كاست آمده است امانت و عهد در كنار
يكديگر قرار گرفته كه شايد به اين اشاره باشد كه امانتها نوعى عهد و پيمانند،
همان گونه كه پيمانها نوعى امانت است.
تعبير به «رعايت» كه از واژه «راعون» استفاده مىشود چيزى بيش از مفهوم وفاى
نام کتاب : اخلاق در قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 246